Geen evolutie en ecolutie zonder revolutie!

Albert Einstein:

Twee dingen zijn oneindig: het universum en de menselijke domheid. Maar van het universum ben ik niet zeker.

zaterdag 5 november 2022

Actie van Letzte Generation zou in Berlijn de dood van een fietser hebben veroorzaakt

Wat je ook vindt van de acties die de Duitse actiegroep Letzte Generation, de manier waarop deze groep wordt gedemoniseerd na een ongeluk in Berlijn is op z'n zachtst gezegd uitermate hypocriet...

In Duitsland stelt men plompverloren dat de fietser die omkwam na een aanrijding met een betonwagen, is overleden daar de hulpdiensten niet snel genoeg op de plaats van het ongeluk konden komen vanwege een 'plakactie' van Letzte Generation..... 

Het is aan het stadsbestuur van Berlijn (en alle andere steden, ook in ons land) om te zorgen dat hulpdiensten te allen tijde de plaats van een ongeluk kunnen bereiken. Immers een pechgeval met een auto kan ook in de stad zorgen voor files, waar hulpdiensten last van kunnen hebben, althans als er niet genoeg alternatieve routes zijn, wat mij betreft mag zo'n route zelfs door een voetgangers gebied lopen......*

Voorts is het een enorme schande dat jaarlijks nog steeds fietsers worden doodgereden door vrachtwagens, de laksheid van overheden en zeker de landelijke overheid (óók in ons land) zorgt ervoor dat dit nog steeds mogelijk is, waarom wegen niet zo aanpassen dat het onmogelijk is voor een vrachtwagen of wat voor auto dan ook om fietsers dood te rijden...... Zo kent men in Duitsland zeker vergeleken met ons land maar weinig fietspaden....... 

Elke vrachtwagen zou uitgerust moeten zijn met alarmsystemen die de chauffeur waarschuwen voor fietsers en voetgangers in de dode hoek, iets waar het ook in Nederland aan ontbreekt...... Vrachtwagens hebben intussen meestal wel camera's waarmee men de dode hoeken zou moeten zien, echter een alarm voor een fietser in een dode hoek werkt veel beter (zeker in combinatie met camera's), immers de chauffeur heeft meer te doen dan alleen beeldschermen in de gaten te houden..... 

Sterker nog: als men in een gewone auto meerdere camera's zou plaatsen, is de kans groot dat de chauffeurs veel meer zijn afgeleid dan nu al het geval is met smartphones gekloot en het bedienen van de geluidsinstallatie als de gekozen zender verveelt, wat je ook in de stad nog steeds ziet, zelfs sufferds met een telefoon aan de kop in bochten.......

Verder is het wel bijzonder hypocriet om deze actiegroep (die het zonder meer goed bedoelt) dan de dood van een fietser in de schoenen te schuiven en het lijkt er zwaar op dat rechtse politici en de media deze kans met grote graagte aangrijpen om Letzte Generation te demoniseren...... 

Jaarlijks overlijden 18.000 mensen (het echte cijfer!!) aan de gevolgen van langdurige auto-uitstoot inademing en dat niet maanden maar jaren eerder (en meestal na een akelig ziekbed)..... Ga maar na hoeveel mensen dat in het veel grotere Duitsland moeten zijn, waar de steden ook nog eens veel groter zijn dan die in ons land..... (al moet ik toegeven dat Nederland een luchtkwaliteit heeft die tot de slechtste van de EU lidstaten behoort.....)

De demonisering van Letzte Generation en dat door heel Duitsland geeft nog eens aan dat men in het geheel niet wil weten dat er jaar in jaar uit een groot aantal mensen overlijden aan de luchtvervuiling, men is dolblij nu deze actiegroep de dood van een fietser te kunnen verwijten, terwijl er dagelijks mensen worden doodgereden door vrachtwagens en gewone auto's, echter nooit zal dat in de media leiden tot een hetze tegen het autorijden.......

Gezien het voorgaande moet je de hysterie over het Coronavirus eens vergelijken met de aandacht in politiek en media voor de doden die door het verkeer vallen..... >> Er is amper aandacht voor de doden die door de luchtvervuiling vallen, hooguit komt men jaarlijks met een lijstje van verkeersslachtoffers, waarbij mensen niet worden meegerekend die meer dan een maand na een ongeluk overlijden in het ziekenhuis, een teken aan de wand!! Hoe machtig is de autolobby als  je dit meer dan achterlijke gegeven ziet, immers de mensen die na een maand overlijden aan de gevolgen van een auto-ongeluk zouden uiteraard als verkeersdoden moeten worden meegerekend en daarmee zal het aantal doden door ongelukken met een aardig percentage stijgen >> tja dat ziet de auto-lobby 'uiteraard' niet zitten.....

* Het zal me niet verbazen als dit in Den Haag al heeft geleid tot vermijdbare dodelijke slachtoffers, daar de halve stad op de schop ligt, wat mij betreft is dat vragen om (zware) 'ongelukken....'

Voor meer berichten over luchtvervuiling, auto-ongelukken, files, verkeersonveiligheid, fiets, vrachtvervoer en/of vrachtwagenchauffeurs, klik op het desbetreffende label direct onder dit bericht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten