Geen evolutie en ecolutie zonder revolutie!

Albert Einstein:

Twee dingen zijn oneindig: het universum en de menselijke domheid. Maar van het universum ben ik niet zeker.

woensdag 26 mei 2010

Bezuinigingsvoorstellen

Uw Azijnpisser was afgelopen zondag geheel en al abuis. Ik dacht dat KRO's Goedemorgen Nederland bezuinigingsvoorstellen van de luisteraar zou behandelen in haar programma van maandag 24 mei. En zoals u zult zien, uw Azijnpisser is niet alleen negatief, maar wil wel degelijk positief nadenken over maatregelen.

Geachte redactie, n.a.v. uw vraag om bezuinigingsvoorstellen hier 2 voorstellen van mij.

Voorstel 1:
Er wordt in de politiek veel gesproken over bezuinigingen op radio en tv. Daar ben ik, als het gaat om de landelijke omroepen, pertinent tegen. Wel kan ik mij voorstellen, dat er drastisch bezuinigd kan worden op lokale omroepen. Deze omroepen voegen niets toe aan het landelijke aanbod, en series als de Twentse "Van oude mensen en dingen die voorbijgaan", met een hoge kwaliteit, kunnen ook landelijk worden uitgezonden. Dat is zelfs te prefereren, zo kan dat andere Nederlanders ook een kijkje geven in het leven van medeburgers verder weg dan Hilversum, Amsterdam of Den Haag.
De budgetten voor deze omroepen moeten niet misselijk zijn, als je de studio's van deze omroepen ziet, het eerste beste ontwikkelingsland zou er jaloers op zijn.

Voorstel 2:
De Nederlandse hypotheekschuld bedraagt zo'n 610 miljard euro. De hypotheekrente aftrek is een giga kostenpost voor de overheid.
Als we nu afspreken, dat we de hypotheekschuld halveren, en daarmee de huizenprijs halveren, scheelt dat alweer een slok op een borrel (al is uiteindelijk de hele hypotheekrenteaftrek niet te handhaven). Een huis aan de Nederlandse kant van de Nederlands-Duitse grens is meestal 100% of meer duurder, dan een vergelijkbaar huis aan Duitse kant.
Aan de Belgische kant hebben Nederlandse belastingvluchtelingen de markt ook al behoorlijk verziekt met veel te hoge huizenprijzen, gevolg daar: starters komen nog amper aan een huis met een fatsoenlijke prijs.
Wie profiteren het meest van deze torenhoge huizenprijzen? De hypotheekverstrekkers, de bouwondernemers (zie de bouwfraude, die telkens weer de kop opsteekt), de vastgoedhandelaren (idem), de grondspeculanten (idem), de gemeenten die hun grond veel te duur verkopen en in de laatste plaats de huizenbezitters zelf. Bij de laatste groep kan nog een opmerking gemaakt worden: wat heb je aan het vertegenwoordigd kapitaal van een huis, als minstens de helft gebakken lucht is? Laat met name de eerste 5 groepen flink bloeden voor deze waardevermindering, immers zij hebben er ook het meest aan verdiend. Voor de meeste huiseigenaren, zal dit een hele verlichting betekenen van hun situatie. Bijkomend voordeel: veel minder gedwongen huis verkopen, ook daar draait de belastingbetaler voor het grootste deel voor op.

Niet bezuinigen op ontwikkelingshulp. Nog steeds komt er voor elke uitgegeven euro € 1,10 terug naar Nederland

Tijdens het programma was het mogelijk te reageren (niet dat men daar iets mee deed, maar goed hier komt-ie:

Geachte redactie,

ik heb 4 chronische aandoeningen. 1 van de medicijnen die ik dagelijks moet gebruiken is OxyContin, een soort kunstmatig geproduceerde morfine. Per maand gebruik ik iets meer dan 4 doosjes, die kosten per 4 doosjes € 70,--. Dit medicijn gebruik ik al jaren, waarom wordt de farmaceutische niet aangepakt? De kosten van ontwikkeling zijn allang terugverdiend.
Misschien een idee om commerciële lobbygroepen de toegang tot de diverse parlementen te ontzeggen, dat zal miljarden euro's besparen.
Zoals gezegd in uw uitzending: ik ben allang door mijn eigen risico heen. Ik krijg een WAO uitkering, mijn huur is meer dan 30% van mijn netto inkomen, ondanks de huursubsidie, die ik ontvang. Het is nu al moeilijk om rond te komen, laat staan als de eigen bijdrage wordt verhoogd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten