Geen evolutie en ecolutie zonder revolutie!

Albert Einstein:

Twee dingen zijn oneindig: het universum en de menselijke domheid. Maar van het universum ben ik niet zeker.

dinsdag 15 september 2020

Ecoloog en jurist willen proefproces tegen buiten laten van huiskatten 'om miljoenen vogels het leven te redden'

Ecoloog Chris Smit en jurist Arie Trouwborst willen een proefproces tegen huiskatten en hun 'baasjes' (hun bedienden zullen ze bedoelen), daar deze katten verantwoordelijk zouden zijn voor de dood van (let op!!) 17 tot 200 miljoen vogels en dat op jaarbasis...... De twee wijzen erop dat EU regels voorschrijven dat katten niet buiten mogen worden losgelaten, iets waar de Nederlandse regering niets tegen wenst te ondernemen.  

Hoe men aan die 'miljoenen cijfers' komt? Simpel: gewoon schattingen, na onderzoek van vogelsterfte in een bepaald gebied en dat vergelijken met de totale oppervlakte van Nederland, ofwel het uitleggen van dat gebied over heel Nederland (extrapoleren noemt men dat)...... Trouwens, me dunkt nogal een verschil ook 17 of 200 miljoen vogels, voorts hoe weet men dat de ondergrens bij 17 miljoen ligt en niet bij 2, 6 of 10 miljoen??? 

Smit en Trouwborst kunnen zo bij cijfergoochelinstituut CBS beginnen, want ze hebben ook berekend hoeveel vogels er per minuut worden verschalkt met de laagste inschatting, dus 17 miljoen, veiligheidsgordels vast? 32 vogels per minuut!! Nogmaals schattingen....

Ik woon zelf in een buurt met veel katten en mijn tuin grenst aan een grote gemeenschappelijke tuin, waar ik in de loop van de jaren al 2 keer een jonge vogel vond: 1 vermoed ik versuft na een val uit een boom (gezien een nest in de boom) en nummer 2 na tegen een tak of schutting te zijn aangevlogen met een 'zielige vleugel' enigszins gewond op de grond. Voorts vond ik voor mijn huis een jonge merel die te moe was om op te kunnen vliegen (met zenuwachtige ouders op afstand toekijkend). De eerste 2 heb ik laten ophalen door de dierenambulance en de tweede heb ik in de gaten gehouden tot deze zelf weer weg kon vliegen.... Gezien het aantal katten, waarvan er enkele met een belletje rondliepen, is het een wonder dat deze jonge vogels niet zijn gepakt voor ik ze vond, echter reken maar niet dat dit geval op zich staat.....

Kortom ik heb sterke twijfels over het waarheidsgehalte van de claims die Smit, Trouwborst en ongetwijfeld een groot aantal anderen gebruiken om van de kat een echte huiskat te maken. 

Voordelen en Nadelen van het Buitenleven voor Katten | Perfect Fit™
Zo te zien 'zijn katten ook verantwoordelijk voor het achteruitgaan van de vlinderstand......'

Voorts wordt vergeten dat ook roofvogels kleine vogels pakken, zelfs in de stad zoals ik een paar keer heb gezien....

Laat deze figuren zich maar druk maken over het grote gebruik, of beter gezegd misbruik van insecticiden, ofwel gif tegen insecten...... Vogels als koolmezen zijn afhankelijk van het aantal insecten en arachniden (spinachtigen) dat te vinden is, jaar op jaar zie ik minder hommels, bijen, vlinders, vliegen en spinnen in mijn tuin, niet zo vreemd als je bedenkt dat twee derde van de insecten is uitgestorven sinds de 70er jaren van de vorige eeuw, precies de tijd dat men in eigen tuin plagen ging bestrijden met gif en dat bijvoorbeeld met het kankerverwekkende Roundup dat tezelfdertijd werd geïntroduceerd (Roundup met het kankerverwekkende glyfosaat is nu van Bayer dat Monsanto, de fabrikant van dat gif, heeft overgenomen)......

Natuurlijk is met de teruggang van de insecten ook het aantal vogels afgenomen, dit nog naast effecten van te weinig kalk in voeding, waardoor vogels eieren leggen met een veel te dunne schaal zodat ze niet uitkomen en dat bovendien ook kan dit leiden tot vogels met poten die niet sterk genoeg zijn om hen te dragen, waarna de dood onherroepelijk volgt...... Dat is te danken aan het stikstofprobleem waar de regering en dan m.n. hare hufterigheid Schouten, godbetert minister van de ChristenUnie zo goed als niets doet, het opkoopprogramma voor varkenshouders is één grote flop..... Ook over dat kalkgebrek en de oorzaak daarvan hadden Trouwborst en Smit niets te melden......

Een slachtoffertje dat door een tekort aan kalk is overleden:
Stikstof zorgt voor verzuring bodem en dat heeft grote gevolgen - NPO Radio  1
Vreemd dat Smit en Trouwborst niets hebben tegen het totaal onnodige vermoorden van ganzen, wellicht zijn ze zelf jagers..... Want je weet het: geen grotere hypocrieten dan jagers!! (oh toch wel: christelijke jagers) Jagers zijn zelfs de schoften die roofvogels vergiftigen daar ze de prooien voor hun neus wegkapen......

Gelukkig hebben Smit en Trouwborst ook goede ideeën, zo willen ze alle wilde katten in Nederland steriliseren, daar is men overigens al een paar jaar mee bezig en in die tijd zijn al duizenden katten gesteriliseerd in een mobiele dierenkliniek. Uiteraard pakken wilde katten veel meer vogels, logisch daar ze afhankelijk zijn van vogels en andere kleine dieren om te kunnen overleven....

Echter stellen dat katten de grote oorzaak zijn voor de vermindering van het aantal vogels, gaat me echt tien stations te ver!!

2 opmerkingen:

  1. Willem, ik heb de oplossing:
    katten een mondkapje omdoen (er liggen genoeg langs de kant van de weg en naast, i.p.v. in de prullebak) ;)

    Groet
    Aaltje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ha! ha! ha! ha! ha! Ja een goeie Aaltje!!!

    Groet, ook voor Eelke,
    Willem.

    BeantwoordenVerwijderen