Geen evolutie en ecolutie zonder revolutie!

Albert Einstein:

Twee dingen zijn oneindig: het universum en de menselijke domheid. Maar van het universum ben ik niet zeker.

maandag 26 augustus 2019

Nieuw lobbyvrij logo veiligheid voedsel- en drankkeuze van levensbelang, laat je niet belazeren

Na jaren lang geouwehoer heeft de lobby van de voedselindustrie het bijna voor elkaar, de geflopte koeienmelker Blokhuis, die o.a. staatssecretaris Volksgezondheid mag spelen, kiest hoogstwaarschijnlijk het 'Evolved Nutricion Label', een label dat zo 'evolved is' dat zelfs hard frituurvet als gezond zal worden verkocht...... 

Met het Evolved Nutricion Label zou de consument in één oogopslag moeten zien of het gekozen product (echt) gezond is of dat je het beter kan laten staan (dat laatste is dan ook de makke, de voedselindustrie vindt uiteraard dat alle rotzooi gezond is, rotzooi die men dan ook nog eens met teveel suiker, zout en foute vetten produceert......) 

Tot m'n schaamte zag ik dat ik al vanaf mei dit jaar een e-mailactie van foodwatch tussen de stapel concepten heb liggen, echter het is nog niet te laat, CU knuppel Blokhuis moet nog beslissen..... Het is van het grootste belang dat er een eerlijke voedselwijzer komt. Terwijl de voedselindustrie als haar collega's in de VS af wil van de opsomming aan ingrediënten, jammer dat foodwatch daar niet aan heeft gedacht.....

De EU is al vanaf dat Trump het Witte Huis betrok met een peperdure lobbymissie in Washington, om de Trump administratie te verleiden het TTIP verdrag toch te tekenen, ondanks dat een heel groot aantal EU burgers zich hebben uitgesproken tegen dit vrijhandelsverdrag..... Als dit verdrag wordt getekend, is het hek van de dam en kunnen bedrijven uit de VS eisen dat op hun producten niet alle ingrediënten worden weergegeven en gegevens weglaten die aangeven of ingrediënten dan wel groente en fruit genetisch zijn gemanipuleerd..... 

In een geheime rechtszaak (ISDS) die is voorzien in dit vrijhandelsverdrag, kunnen die bedrijven bijvoorbeeld Nederland dagen als het slecht voedsel zou weigeren of zelfs als Nederland maar zou eisen dat er op het etiket 'genetisch gemanipuleerd' staat. De praktijk van dit soort vrijhandelsverdragen laat zien dat landen in meer dan 95% van de gevallen aan het kortste eind trekken en dat mogen we dan officieel niet eens weten, veronderstel dat (wij) de consumenten dergelijke bedrijven in de buurtsuper zouden gaan boycotten, dit vanwege het feit dat we worden opgelicht door die bedrijven......

We hebben zogenaamd een volksvertegenwoordiging, echter als het om de volksgezondheid gaat kiezen de opvolgende regeringen voor de belangen van de bedrijven ofwel voor de centen..... Waar de grote onderlaag in onze maatschappij zich scheel betaalt aan de zorgpremie, daar 'de zorg te duur zou zijn', is dit echter veelal buiten de schuld van de consument, het zijn veelal de bedrijven die zoals gezegd na jaren lobbyen nog steeds levensgevaarlijke kankerverwekkende troep als 'veilig voedsel' mogen verkopen........

Over lobby gesproken: de Nederlandse voedselindustrie heeft sinds 2004 al meer dan 1 miljard bij elkaar gelobbyd in Den Haag om een verplichte voedselwijzer op de verpakking tegen te gaan, daarom ook komt een nieuw etiket maar niet van de grond, de industrie wil zo min mogelijk belemmeringen, vandaar dat met het Evolved Nutricion Label zelfs zaken die zonder meer ongezond zijn van een vriendelijk groen licht worden voorzien......... Hetzelfde gebeurde met het grote oplichten middels de groene Vinkjes voedselwijzer....... 

Tot slot nog dit: het is de hoogste tijd dat lobby van bedrijven in de politiek wordt verboden, dit is zonder meer corruptie 'van het hoogst niveau', waarvoor politici t.z.t. worden beloond........ Even een paar jaar wachten na de politieke loopbaan en hupsakee, je kan zomaar worden aangesteld in de raad van bestuur van het bevoordeelde bedrijf, of men ontvangt op een andere manier een beloning voor de betoonde diensten.......

Lees de hieronder opgenomen tekst van foodwatch, zie ook de tekst van de e-mail actie op het formulier van foodwatch en doe ajb mee aan de mailactie, in een paar tellen gebeurt en zegt het voort!!

E-mailactieLobbyvrij logo

POLITIEK EN LOBBY


Laat de industrie niet opnieuw winnen! 

Komende maanden valt een besluit over een nieuw voedselkeuzelogo, de opvolger van industrielogo ‘het Vinkje’. Het kabinet doet dit in “nauw overleg” en met “breed draagvlak” van de voedingsindustrie in stakeholderbijeenkomsten.  

Maar de industrie wil helemaal niet dat een duidelijk logo hun producten met té veel suiker, vet en zout ontmaskert. Daarom verzet ze zich hier al 15 jaar met succes tegen. Trappen we weer in dezelfde val? Help mee dit te stoppen!

Wat wil de industrie?

  1. Een verplicht logo tegenhouden: Al sinds de eerste Europese discussie over invoering van een verplicht Europees voedselkeuzelogo in 2004, is de industrielobby tegen. Ze stak al meer dan 1 miljard euro in haar tegenlobby.
  2. Het logo zelf uitvinden: Toen bleek dat de industrie een voedselkeuzelogo niet langer kon tegenhouden, gingen bedrijven eigen slappe logo’s doordrukken – zoals ‘Het Vinkje’ en het ‘Evolved Nutrition Label’. Bij dit laatste logo lijkt suiker- en vetbom Nutella zelfs gezond.
  3. Het logo verstoppen: De industrie wil het logo niet prominent op de verpakkingen hebben. Ze wil het verstoppen op de schapkaartjes.
  4. Het logo vertragen: Zelfs na 15 jaar discussie over een voedselkeuzelogo blijft de industrie twijfel zaaien met andere logo’s, roep om meer ‘onderzoek’, aanpassing van Nutri-Score, … en benadrukt dat we niet “overhaast” moeten besluiten. Zo wint ze tijd.
  5. Kortom… de industrie probeert op alle mogelijke manieren te lobbyen tegen een goed voedsellogo.
We mogen de industrie niet opnieuw laten winnen! TEKEN NU tegen de industrielobby, en voor de snelle invoering van een lobbyvrij, onafhankelijk, verplicht en duidelijk voedselkeuzelogo!

Dit is het probleem

In één oogopslag zien of de ene kant-en-klaarmaaltijd gezonder is dan de andere? Dat is momenteel niet mogelijk in de supermarkt. De voedingstabellen met informatie over suiker, vet of zout zijn meestal verborgen in de kleine lettertjes op de achterkant van de verpakking. Daardoor kan je moeilijker een gezonde keuze maken. Terwijl ruim de helft van de volwassenen en 12% van de kinderen in Nederland kampt met overgewicht.

Dit is de stand van zaken


Wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat voedingsetiketten op de voorkant van de verpakking, ook wel 'voedselkeuzelogo's' genoemd, mensen helpen om gezonder te winkelen. Hierbij zijn logo's met stoplichtkleuren (van groen tot rood) het meest begrijpelijk.
Consumentenorganisaties als foodwatch pleiten daarom al geruime tijd voor zo'n kleurenlogo. De voedingsindustrie lobbyt hier echter al 15 jaar tegen. Bepaalde bedrijven willen immers niet dat hun ongezonde producten ontmaskerd worden door een rood stoplicht.

Gelukkig kiezen toch steeds meer Europese lidstaten voor een voedselkeuzelogo. foodwatch ondersteunt de Nutri-Score, een onafhankelijk en wetenschappelijk kleurenlogo. Frankrijk, België en Spanje introduceerden de Nutri-Score reeds. Ook in Nederland scharen consumentenorganisaties en wetenschappers zich achter dit systeem.

Dit is wat foodwatch eist


Consumenten moeten in de supermarkt in één oogopslag kunnen zien hoe (on)gezond een product is. Zo kunnen ze producten gemakkelijker met elkaar vergelijken. Het Franse voedselkeuzelogo ‘de Nutri-Score’ is het meest begrijpelijke model voor voedingswaarde-etikettering. foodwatch pleit voor de invoering van de Nutri-Score in de hele EU. Omdat bij vrijwilligheid producenten van ongezonde producten waarschijnlijk niet mee gaan doen, moeten bedrijven verplicht worden het logo te gebruiken.

Wil je ook een (lobbyvrij!) voedselkeuzelogo? Doe mee aan onze e-mailactie!

E-MAILACTIE

Geen opmerkingen:

Een reactie posten