In de
kop spreek ik niet over: onder één 'hoedje' spelen, maar over onder
één 'hoed' spelen, daar gezien de zaak, een logo ontwikkelen
waarmee de consument met één blik kan zien hoe gezond of ongezond
een levensmiddel is, een heel belangrijk instrument is voor de
volksgezondheid in de toekomst. Je zou verwachten dat de regering,
die de volksgezondheid moet bewaken, zou kiezen voor de consument,
maar nee, zoals uit het bericht met petitie van foodwatch blijkt, zijn
ook voor deze regering de belangen van bedrijven van veel groter
belang dan die van het volk, zelfs als het om volksgezondheid gaat,
terwijl een kabinet toch echt onder het begrip
'volksvertegenwoordiging' valt......
Nu
blijkt dat het kabinet Rutte 3 en dan m.n. Volksgezondheid samenwerkt
met Coca-Cola en Unilever die een eigen label hebben ontwikkeld, het
'Evolved
Nutrition Label' (ENL), Coca-Cola, de zwaar ongezonde drank, krijgt
met dat label een gezond imago.......... Terwijl de reguliere versie van deze drank als
ongezond wordt aangeduid door Nutri-Score
een wel streng en onafhankelijk logo.....
De
regelmatige lezer weet dat ik al heel vaak heb gewezen over het
totaal corrupte lobbyen van bedrijven in Den Haag en Brussel (EU),
dus voor zover weinig nieuws zou je zeggen, echter als Rutte 3 in
deze meegaat met de ENL aanduiding op levensmiddelen en dranken, is
echt het hek van de dam en zal men de consument laten geloven dat
zelfs een Mars nog gezond is.......
Lobby
van bedrijfsleven in de politiek zou verboden moeten worden,
jaarlijks gebruiken grote bedrijven en financiële instellingen
wereldwijd honderden miljoenen dollars om politici om te kopen, de
grootste lobbyorganen zijn die van het militair-industrieel complex,
de al genoemde lobby voor de financiële sector (banken enz.), de
farmaceutische maffia, de bouwmaffia en uiteraard de
voedselindustrie, de laatste is zoals je begrijpt onderwerp in de
tekst en petitie van foodwatch, zoals hieronder opgenomen.....
Beste
bezoeker, lees en teken de petitie ajb en geeft het door!
Deze
lobbymails mocht jij eigenlijk niet lezen
Mails
tussen Ministerie en Coca-Cola leggen lobby bloot
Een
paar dagen geleden kreeg ik documenten onder ogen die mijn mond deden
openvallen. Ik kon de lobbymails over ons toekomstige
'voedselkeuzelogo' tussen het Ministerie van Volksgezondheid en de
voedingsindustrie inkijken. Zo'n logo moet in één oogopslag
duidelijk maken hoe (on)gezond een product is. Wat blijkt? Het
Ministerie speelt onder één hoedje met Coca-Cola, die haar eigen
logo wil doordrukken. Toen Coca-Cola haar misleidende
logo uittestte
in de Nederlandse supermarkten en hier Kamervragen over kwamen,
keurde het Ministerie dit publiekelijk af. Achter de schermen blijkt
echter dat het Ministerie naar de pijpen van de industrie danst: ze
was al maanden op de hoogte van deze Cola-stunt (en keurde dit niet
af!) en nodigde het bedrijf uit voor een persoonlijk gesprek, om
vooraf de Kamervragen te bespreken.
Dat
is toch de omgekeerde wereld? Lees hier hoe het er achter de schermen
aan toe gaat.
Stop deze lobby!
Kijk mee achter de logo-lobby-schermen
Logo?
Eind
dit jaar maakt het Ministerie van Volksgezondheid het nieuwe
voedselkeuzelogo voor Nederland bekend, dat het verwarrende Vinkje
moet vervangen. Dit logo moet snel zichtbaar maken welk product
gezond is en welk niet, via bijvoorbeeld een groen tot rood
‘verkeerslicht’. Voedselbedrijven willen natuurlijk niet zomaar
een rood stoplicht op hun product, dus werken ze dit tegen en lobbyen
voor slappere logo’s (die uiteraard altijd in het voordeel zijn van
de fabrikant)
Lobby?
Coca-Cola
lobbyt al
geruime tijd voor het logo 'Evolved Nutrition Label' (ENL). Eén van
haar lobbytechnieken is simpel: gewoon, zonder overleg, het logo op
producten plaatsen. Nu zie je in de Nederlandse supermarkt overal
colablikjes met het ENL-logo erop. Volgens dit logo krijgt Coca-Cola
Regular vooral groene verkeerslichten en ziet er dus gezond uit. Via
de Nutri-Score,
een logo dat wél streng en onafhankelijk is, krijgt Cola een rode E
(de slechtst mogelijke score).
Voor de schermen?
Toen foodwatch hierover
aan de alarmbel trok en er Kamervragen over het Cola-logo kwamen, zei
staatssecretaris Blokhuis van het Ministerie van Volksgezondheid de
actie van Coca-Cola ‘te
betreuren’: ‘Dit
logo specifiek op frisdranken geeft een vertekend beeld omdat op de
betreffende suikerhoudende frisdrank veel groene kleuren te zien
zijn.’
Achter de schermen?
Ik vroeg
via een beroep op de 'Wet Openbaarheid van Bestuur' (Wob) de
correspondentie tussen het Ministerie en de voedingsindustrie op. Het
resultaat deed mij van verbazing achterover vallen! Het Ministerie
nodigde Coca-Cola, PepsiCo en de federatie van de industrie (FNLI)
uit om de Kamervragen te bespreken, nog vóór die officieel werden
beantwoord: om aan te geven ‘wat
we van plan zijn voor wat betreft de beantwoording van de
Kamervragen’.
Zo krijgen bedrijven lekker veel ruimte voor extra beïnvloeding. Deze
waanzin moeten we stoppen!
Onderstaande
e-mail stuurde het Ministerie van Volksgezondheid naar Coca-Cola,
PepsiCo en FNLI.
En in de praktijk?
Hier
komt nog bij dat het Ministerie blijkbaar al meer dan een half jaar
vóór haar ‘publieke kritiek’ op de hoogte was dat ENL uitgetest
ging worden in Nederland. Dit blijkt uit mails van Unilever (die ook
lid is van het ENL-team) en Coca-Cola. Zonder de actie van foodwatch
en de Kamervragen had het Ministerie Coca-Cola geen strobreed in de
weg gelegd. En in de praktijk is het bedrijf nog steeds de baas: het
logo pronkt nog altijd op colablikjes in de supermarkt.
Laat de industrie niet opnieuw winnen!
foodwatch
vindt het – na 15
jaar lobby van
de industrie tegen een goed en verplicht voedsellogo – echt genoeg
geweest. Het vorige logo, het Vinkje, ging ook al ten onder aan ‘een
schijn van belangenverstrengeling’,
aldus de staatssecretaris zelf. Trappen we weer in dezelfde
val? Teken
voor een lobbyvrij logo!
Elif
Stepman,
Campaigner
===============================Campaigner
PS: dat lobby corrupt is blijkt wel uit het feit dat menig uitgepoepte politicus na de politieke loopbaan wordt beloond met een benoeming in het bedrijfsleven..... Even een paar jaar wachten, na het uit de politiek stappen en geen haan die er naar kraait.....
Geen opmerkingen:
Een reactie posten