In 2006 werd op een initiatief van CDA en PvdA in 2003 de zorg 'geprivatiseerd' en daarmee een 'nieuw zorgstelsel' geïntroduceerd, deze privatisering heeft ons louter ellende gebracht, van de bij de start beloofde verlaging van de premie door de marktwerking is niets terechtgekomen, integendeel we zijn alleen maar meer gaan betalen, dit nog buiten het eigen risico dat jaarlijks stijgt......
De particuliere verzekeringen voor de meer welgestelden en het ziekenfonds voor de brede onderlaag verdween en daarvoor kregen we de zorgverzekeraars (verenigd in Zorgverzekeraars Nederland), van wie er intussen nog maar een paar over zijn, het verdere aantal verzekeringen zijn in feite afgeleiden van die paar grote verzekeraars.....
Intussen is het zo dat de zorgverzekeraars een groot deel van de zorgtaart opvreten, met hun peperdure designkantoren, hun topzware directies met onbeschoft hoge salarissen, tijdschriften waar niemand om vraagt, reclames en marketing die klanten van andere verzekeraars moeten lokken >> dit alles zijn zaken die de zorg niet ten goede komen, maar die wel een enorme bak geld kosten, daarnaast hebben deze verzekeraars een groot aantal medewerkers die in feite overtollig zijn..... (over dat laatste: er worden nu wel stappen ondernomen om overtollig personeel af te stoten)
Het designgebouw van Zilveren Kruis / Achmea, zal ook een lieve cent
hebben gekost...... Foto uit het artikel van De Maatschappij: 'Rondleiding en lezing gebouw Zilveren Kruis / Achmea door architect.'
De zorgverzekeraars handelen als de overheidsinstanties die in de 60er, 70er en 80er jaren van de vorige eeuw groeiden als kankergezwellen met personeel dat op een groeiend aantal afdelingen veelal hetzelfde werk deden >> 'een mooi voorbeeld' daarvan was de PTT, waar de Centrale Directie van die dienstverlener in de 70er jaren was gegroeid tot 100.000 vaste medewerkers en een kleine 10.000 uitzendkrachten...... Een analyse toonde medio 70er jaren aan dat 90.000 medewerkers overtollig waren.....
Na de bezuinigingen van de kabinetten Balkenende, waartoe in feite ook het 'nieuwe zorgstelsel' behoorde, kregen we de enorme grijnzende VVD knurft Rutte, die verder ging met het bezuinigen, terwijl er amper wat werd gedaan aan de peperdure medicijnen...... Onder minister en VVD kwaadaardigheid Schippers ("Met een depressie kan je ook bij de buurvrouw terecht") zou men wat aan deze dure medicatie doen, echter de generieke geneesmiddelen (alternatieven voor merkmedicijnen) waren intussen al bijna zo duur als de merkmedicatie en zo is er amper winst geboekt met deze alternatieve medicatie, terwijl veel patiënten minder baat hadden bij die medicatie, dan wel er traden niet eerder vertoonde bijwerkingen op bij gebruik van die generieke medicatie.......
Bij aantreden van Rutte 1 had Nederland nog 22.000 IC bedden, dat was bij de uitbraak van het Coronavirus in 2020 teruggebracht tot 11.000 van die bedden, waarbij uiteraard ook het aantal intensieve verpleegkundigen fiks werd teruggebracht.... Volgens een aantal deskundigen was het aantal IC bedden zelfs onder de 10.000 gezakt, echter daar heb ik nooit betrouwbare cijfers voor gevonden (al kunnen die er wel degelijk zijn, dus als jij e.e.a. weet, reageer ajb).
In 2016 waarschuwden de AIVD en de MIVD het kabinet Rutte 2 (VVD en PvdA) dat Nederland niet klaar was voor een pandemie en wat denk je wat daarvoor als reden werd opgegeven?? Juist! >> Nederland had te weinig IC bedden en daarbij behorend personeel!! Je zou wellicht denken dat dit genoeg moest zijn voor de kabinetten Rutte 2 en 3 om te stoppen met de bezuinigingen op de ziekenhuiszorg, echter men ging vrolijk door met bezuinigen en gaf de zorgverzekeraars toestemming om meer ziekenhuizen te sluiten...... (Rutte 3: CDA, VVD, D66 en ChristenUnie, met gedoogsteun van de SGP)
Gezien het voorgaande is het dan ook te schunnig voor woorden dat men met het nieuwe zorgstelsel ook invoerde dat ziekenhuizen winst mogen en moeten maken, dit werd ingevoerd onder de eerder genoemde minister Schippers (kabinet Rutte 2)...... Zo konden de zorgverzekeraars ook toestemming krijgen om niet alleen ziekenhuizen te dwingen om te fuseren maar ook om ziekenhuizen te sluiten als deze verlies leden..... Intussen is het op veel plekken op het platteland zo dat door die sluitingen van ziekenhuizen de aanrijtijden van ambulances naar de patiënt en vandaar naar het ziekenhuis te lang duren......
Zorg is een overheidstaak en geen taak van commerciële partijen, immers dat is letterlijk en figuurlijk de dood in de pot!! De hele privatisering dient dan ook teruggedraaid te worden, weg met de particuliere verzekeraars en terug naar de ziekenfondsen, waar de welgestelden zich particulier kunnen verzekeren, zoals dat voorheen ook was (de welgestelden hebben dan ook het meest geprofiteerd van het nieuwe zorgstelsel, zij betaalden eerder veel meer voor hun verzekering...) Eén en ander zal in aanvang flink wat geld kosten, echter na een paar jaar zal dit verlies teruglopen, immers de extra partij die veel van de zorgtaart opvreet (>> de zorgverzekeraars) zal dan uit de zorg zijn gehaald!!
Echter in plaats van die kant op te gaan krijgen de zorgverzekeraars nog meer macht en mogen ze straks bepalen naar welke huisarts je moet gaan en als er specialistische hulp nodig is kunnen ze je verplichten naar een ziekenhuis te gaan dat buiten jouw regio ligt..... Voorts krijgen de huisartsen nog veel meer administratie voor hun kiezen dan nu al het geval is en moeten ze nog meer zaken behandelen die nu in het ziekenhuis gebeuren en dat kan alleen maar tot één uitkomst leiden >> een achteruitgang van de eerstelijnszorg, die onherroepelijk ook zal doorstralen naar de ziekenhuiszorg.......
Lees de volgende artikelen en berichten die ik via of op Linkedin vond.
On the top right hand side of the page on my blog (with this article) you can choose for a translation in the language of your choice, first choose 'Engels' (english) so you can recognise your own language (the Google translation is first in dutch, a language most people don't understand, while on the other hand most people recognise there language translated in english)
Hier een artikel van Trouw uit 2003 over het akkoord voor een 'nieuw zorgstelsel' in 2006:
CDA en PvdA nemen hobbel met akkoord over zorgstelsel in 2006
DEN HAAG - CDA en PvdA hebben een doorbraak in de formatie bereikt met de afspraak dat het nieuwe kabinet in 2006 een nieuw stelsel van ziektekostenverzekeringen zal invoeren. De twee partijen stonden tot gisteren recht tegenover elkaar in de onderhandelingen over dit onderwerp, een hard strijdpunt in de verkiezingscampagne.
CDA en PvdA zijn het nu in hoofdlijnen eens over een regeling van het belangrijkste geschilpunt: hoe in een nieuw stelsel de zorg voor iedereen toegankelijk en betaalbaar kan blijven zonder grote inkomensoffers voor de laagstbetaalden.
De onderhandelaars van PvdA en CDA, Bos en Balkenende, kwamen gisteren na het formatieberaad gezamenlijk naar buiten om hun principe-akkoord bekend te maken. Bos sprak van het 'doorhakken van een belangrijke knoop', Balkenende zei 'ingenomen' te zijn met het resultaat.
In de nieuwe zorgverzekering zal de premie voor een deel bestaan uit een vast bedrag dat voor iedereen even hoog is. Verzekeraars kunnen voor dat bedrag verschillende vergoedingspakketten aanbieden, zodat hun onderlinge concurrentie wordt vergroot. De hoogte van de rest van de premie zal afhankelijk zijn van het inkomen. Omdat de invoering van de vaste basispremie nadelig is voor lage inkomens, komt er een vorm van compensatie.
De partijen konden gisteren nog niet zeggen hoe dit systeem eruit zal zien.
Bos heeft zich in de verkiezing altijd afgezet tegen het compenseren achteraf, omdat mensen soms twee keer zo duur uit waren en moesten afwachten hoeveel zij later via de belasting konden terugkrijgen. Volgens Bos zijn er nu bruikbare ideeën om mensen direct te compenseren, zodat zij niet financieel in de problemen komen.
Een ander heikel punt voor de PvdA was het voornemen van het vorige kabinet om het zorgstelsel geheel te privatiseren. Volgens het CDA is de privatisering hard nodig om de gezondheidszorg doelmatiger te laten werken en zo een einde te maken aan de wachtlijsten. De PvdA zag daarbij evenwel het risico dat op termijn niet iedereen meer toegang zou krijgen tot gezondheidszorg. Ook vreesde de PvdA dat de Europese Unie een dergelijk stelsel zou afkeuren.
De onderhandelaars hebben nu gekozen voor een tussenoplossing waarbij verzekeraars en zorgaanbieders een belangrijke rol krijgen, maar de regie in handen van de overheid blijft. Ook op dit punt konden Bos en Balkenende nog geen verdere details prijsgeven dan dat er een vorm van concurrentie komt en een acceptatieplicht voor verzekeraars.
Hier de Linkedin post van Nico Terpstra met een Volkskrant artikel uit 2014:
En zie de volgende Linkedin post, geplaatst door Marretje Oldenburger:
Marretje Oldenburger • 2e A.S.O. Schrott und Metallhandel
Zie ook: 'Zorgakkoord krijgt steun van de leden Patiëntenfederatie Nederland' (13 september 2022) Een artikel van ZorgKrant. Hier een uitspraak in dat artikel van de topgraaier van deze federatie:
Directeur Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie Nederland ziet het IZA als het begin van een grote verandering in de zorg. “Als we niets doen, loopt de zorg helemaal vast.” Veel zorg wordt voortaan regionaal geregeld, dichtbij huis als het kan, verder weg als het nodig is. Voor kwalitatief goede complexe zorg moet soms worden gereisd, terwijl de nazorg wel dichtbij huis beschikbaar is. Daarbij wordt gekeken wat mensen nodig hebben aan ondersteuning en zorg, in het medische domein of in de eigen leefomgeving. Het gaat dan allereerst om de vraag welke zorg nodig is en dus niet om de vraag hoe die wordt gefinancierd en uit welk potje. Patiënten krijgen ook meer zeggenschap over hoe de zorg in de regio wordt ingericht. En de overheid houdt de regie over de totale verandering. De zoveelste grofgraaier die in feite doet wat het kabinet verlangt en waarbij ze lobbyt voor de zorgverzekeraars en de patiënten in de steek laat (een ander voorbeeld was hare kwaadaardigheid den Haan eerder voorzitter van ouderenorganisatie ANBO, die niets voor de ouderen deed maar lobbyde voor de VVD.....
'Tweede Kamer moet sluiting voorkomen van GGZ-instellingen' (5 juni 2022) (en zie de links in dat bericht!!) Onder andere over verdere bezuinigingen op de zorg door kabinet Rutte 4.....
'COVID: Kuipers (D66 minister VWS) stelt dat met de ruzie over IC bedden er geen bedden zijn verdwenen, nee maar er zijn amper bedden bijgekomen....' (15 mei 2022) ( en zie de links in dat bericht!!)
''Ministerie van VWS lag tijdens pandemie dwars bij uitbreiding IC's'' (NOS artikel)
'VVD trapt werklozen en bijstandsgerechtigden keihard in het kruis' (11 maart 2022)
'Coronacrisis: het zoveelste teken dat de privatisering van de zorg een enorme misstap is geweest' (14 september 2020)
'Aedifica, een 'zorgvastgoedbedrijf' verstevigt haar greep op de gezondheidszorg' (10 juli 2020)
'Gedragscode farmaceuten krijgt een dikke onvoldoende: geld gaat voor op genezing >> over medicijnprijs wordt niet gesproken' (27 januari 2020)
'Gedragscode farmabedrijven gaat níet over hoge prijzen: minister Bruins ontevreden'
'Minister
Bruins dreigt farmaceutische industrie met naming & shaming'
'Steeds langere wachttijden voor kankermedicijnen'
'Zorgverzekeraars als CZ hebben de klanten miljoenen teruggegeven.......... HA! HA! HA! HA! HA! HA!'
'Schippers stelt dat er geen probleem is wat betreft opnamecapaciteit ziekenhuizen.........' (14 januari 2017)
'André Rouvoet (ChristenUnie): de zorgverzekeraars laten niet onnodig geld op de plank liggen....... ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha!' (23 september 2016)
'Wilna Wind en het Elektronisch Patiëntendossier' (29 november 2012)
--------------------------------------------
Voor meer berichten over het Coronavirus, klik op dat label direct onder dit bericht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten