In zijn
betoog stelt Heetebrij dat de JSF nog steeds kampt met grote
mankementen. zo heeft de rekenkamer van de VS eerder gewezen op
bijna 1.000 mankementen en tekortkomingen aan de JSF waarvan één
vijfde, dus bijna 200 ernstig.........
Politiek lobbyisten van Lockheed Martin als CDA
plork Hillen, CU volksverlakker van Middelkoop en hare VVD leeghoofdigheid Hennis-Plasschaert
(nu godbetert in dienst van de VN-vredesmacht) en een paar voorgangers, hebben als ministers van
Defensie tegen het advies van echte deskundigen in gekozen voor
herriebak JSF..... Echter ook de luchtmacht fungeerde als grootlobbyist van
Lockheed Martin, samen met figuren uit de wapenindustrie in Nederland
(o.a. Fokker) heeft men als voornoemde politici gelobbyd voor de peperdure JSF, waar zelfs nu
de prijs nog niet van vastligt......
Lockheed Martin zou Nederland in 2009 een vaste prijs hebben gegarandeerd voor de JSF, een belofte die niet nagekomen kan worden.... De prijs van de JSF zou intussen gedaald zijn vanwege grotere orders, echter het is maar zeer de vraag of die aantallen gehaald zullen worden, daar zelfs het Pentagon minder toestellen zou wensen, juist vanwege alle gebreken aan dit toestel......
De
luchtmacht heeft met superlatieven over de eerste vluchten van dit
waardeloze toestel gesproken, terwijl het toestel de aanduiding
straaljager naar huidige normen niet kan dragen, het toestel kan zich
wat betreft rennen, wenden en klimmen nog net meten met de A-10
Thunderbolt uit de 70er jaren......
Heetebrij
schrijft dat er problemen zijn met het stealth vermogen van het
toestel...... ha! ha! ha! ha! ha! Die gaat op voor het eufemisme van
2019! De stealth technologie van de JSF is al jaren geleden door de Russen
gekraakt, zodat de nieuwste (wel echte) straaljager van de Russen,
de Sukhoi 35, de JSF op de radar kan zien...... De Chinezen hebben
overigens de gehele blauwdrukken van de JSF al jaren geleden via een
hack kunnen stelen...... (de computerservers van het Pentagon stonden destijds wagenwijd open!)
Heetebrij
haalt Lockheed Martin aan dat een update pakket heeft voor de F-16,
daar de JSF voorlopig niet operationeel zal zijn*, daarmee is de
F-16 V (van Viper) geboren en is de levensduur van de JSF aanzienlijk
vergroot. Dit zet nog grotere vraagtekens bij beweringen van Hennis-Plasschaert, van Middelkoop, Hillen en de top van Defensie die stelden dat de F-16
bijna uit de lucht valt van ellende >> zoals al vaker gesteld op deze plek, een
leugen van gigantische proporties.....
Nogmaals:
de hele besluitvorming over de aanschaf van de JSF dienst als de
donder strafrechtelijk onderzocht te worden, het is een schande dat
Nederland een peperduur toestel koopt dat:
- in feite nog steeds niet klaar is
- zich niet kan meten met de nieuwste jagers van andere fabrikanten
- in feite zichtbaar is bij vijandelijke missies waar Nederland zich laat misbruiken voor VS agressie
- zelfs niet op kan stijgen, als de missie de VS niet aanstaat, ofwel de VS kan het toestel op afstand blokkeren...... ha! ha! ha! ha! ha! Alsof je een auto koopt en de fabrikant verordonneert dat je niet naar bepaalde landen mag, daar de auto dan geblokkeerd zal worden voor gebruik......
Niet
ondenkbaar dat Hennis-Plasschaert voor haar nieuwe baan bij de VN mede door de
VS is voorgedragen, als bedankje voor de keus de JSF aan te schaffen,
immers goed voor de VS industrie..... Al is een geloofwaardiger
alternatief, een beloning op langere termijn, eerder aanneembaar, immers het valt anders een
beetje teveel op als totaal onkundige politici plotsklaps een
dikke baan of extra's worden toegestopt....... (hoewel...?)
Eén
ding is zeker: tegen de tijd dat de JSF echt klaar is voor gebruik,
zullen meerdere straaljagers dit waardeloze toestel ver achter zich
laten, niet alleen omdat ze sneller zijn, maar ook daar ze meer
kunnen dan de JSF, een situatie die nu al werkelijkheid is...... Het
is zelfs niet ondenkbaar dat men tegen die tijd een straaljager heeft
ontwikkeld die niet door een mens wordt bestuurd, maar door een
computer, gecontroleerd vanaf grondstations....... (niet door de mens
bestuurde toestellen zijn niet gebonden aan maximum snelheden daar de
piloot bij te grote snelheden het bewustzijn zal verliezen, iets waar
machines en computers geen last van hebben....)
De kop boven het artikel van Heetebrij had gezien het voorgaande dan ook beter kunnen luiden: 'Schrijf de JSF af en niet de F16!'
Schrijf de F-16 niet af, hij kan de JSF nog jaren aanvullen
Een
geüpgrade versie van de F-16 kan nog jaren zijn nut bewijzen in een
Belgisch-Nederlandse luchtmacht, omdat de JSF een militair en
financieel risico blijft, schrijft Jan
Heetebrij.
Een
F-35 en, daarachter, een F-16 boven de Noordzee. In mei 2016 brachten
twee F-35’s een bezoek aan luchtmachtbasis Leeuwarden, waar de
eerste operationele F-35’s in 2019 worden gestationeerd.Foto
Robin van Lonkhuijsen/ANP
Het
moest de alleskunner van de militaire luchtvaart worden: de Joint
Strike Fighter (JSF), intussen bekend als de F-35. De 37 exemplaren
die Nederland heeft besteld en die vanaf volgend jaar in dienst
komen bij
de Koninklijke Luchtmacht,
moeten maar liefst zes
soorten missies kunnen
uitvoeren, variërend van het ‘bevechten van luchtoverwicht’
boven vijandelijk gebied tot grondsteun geven aan eigen troepen,
zoals in Afghanistan.
Misschien was zoiets nog
mogelijk geweest met de 85 F-35’s die Defensie aanvankelijk wilde,
een groter aantal vliegers en als alle technische beloftes over het
nieuwe vliegtuig waren uitgekomen. Maar alle betrokkenen weten dat
dit met 37 een illusie is. Sterker, in praktijk zullen nooit meer dan
twintig F-35’s beschikbaar zijn, doordat toestellen niet ingezet
kunnen worden wegens training en onderhoud. Terwijl de F-16’s
waarmee de luchtmacht nu vliegt dan zouden zijn afgeschreven.
Binnenkort staat Nederland dus voor een dilemma: de ambities en
internationale taakopvatting bijstellen, of vliegtuigen bijkopen? En
zo ja welk?
Defensie
hoopt te zijner tijd nog
eens 30 F-35’s extra te kopen.
Dat is een enorme gok, niet alleen financieel en logistiek, maar ook
militair-technisch. De Amerikaanse Rekenkamer, die het immense
JSF-project nauw volgt, heeft
kortgeleden opnieuw gewezen op
bijna duizend mankementen en tekortkomingen bij de F-35, waarvan
eenvijfde ‘ernstig’. Opnieuw zijn vertraging en extra kosten te
verwachten. Zelfs de prestigieuze stealth-eigenschappen
van de F-35, onzichtbaarheid voor vijandelijke radar, wordt door
nieuwe ontwikkelingen ingehaald. Zo is de glans er intussen aardig
vanaf. Gezien de risico’s lijkt het dus niet verantwoord zo zwaar
op de F-35 in te blijven zetten. Maar er is een oplossing.
Werkpaard van de NAVO
Lockheed
Martin, fabrikant en programmamanager van zowel de F-16 als de F-35,
zag zeven jaar geleden de bui al hangen. De F-16,
het werkpaard van talloze NAVO-luchtmachten, werd in zijn geheel nog
eens onder handen genomen. Het resultaat is de F-16V (van
‘Viper’), een upgrade van bestaande F-16’s waardoor ze hun
levensduur met de helft kunnen verlengen (12.000
vlieguren in plaats van de huidige 8.000,
verdere verlenging wordt nog verwacht). Tevens is de Viper voorzien
van nieuwe en gemoderniseerde wapensystemen waardoor het toestel de
meeste F-35-missies probleemloos kan uitvoeren en de F-35 op sommige
punten zelfs overtreft (wendbaarheid, snelheid, robuustheid). Alleen
op stealth-gebied legt de F-16V het af. Maar door de gemoderniseerde
F-16V in combinatie met de F-35 in te zetten kan de komende jaren het
beste uit beide toestellen worden gehaald.
„Ach,
de F-16 is een afgeschreven en oud vliegtuig, of een oplossing voor
arme luchtmachten”, hoorde je wel zeggen. Dat is dus onjuist. De
Amerikanen zelf gaan er vanuit dat ze met
honderden geüpgrade F-16V’s tot 2048 blijven vliegen.
Een groot deel van onze zestig F-16’s zouden na zo’n upgrade nog
tenminste vijftien of twintig jaar volwaardig meekunnen. Het upgraden
van een bestaande F-16 tot de Viper-versie kost 20 miljoen dollar;
een nieuwe F-16V 40 miljoen dollar en een F-35 nu rond de 80 miljoen
dollar (70 miljoen euro). Griekenland heeft die stap al genomen, het
laat 85 van zijn 120 F-16’s naar de V-variant upgraden.
Slowakije heeft 24 Vipers besteld en zo zijn er intussen meer.
Benelux-luchtmacht
Ook België is bezig zijn
gevechtsvloot op peil te brengen. Het upgraden van de huidige 54
F-16’s naar de V-versie en aanschaf van 34 F-35’s zijn twee
opties. Besluitvorming wordt in oktober verwacht. Tegelijkertijd
kijkt België tegen vergelijkbare problemen als Nederland aan. Al
jaren is er sprake van een gecombineerde Benelux-luchtmacht. Meerdere
stappen in die richting zijn al gezet, wat past in beleid op EU- en
NAVO-niveau.
De 37 Nederlandse F-35’s,
aangevuld met 108 gemoderniseerde F-16’s uit beide landen, kunnen
ruim binnen budget tot een passende Benelux-luchtmacht leiden.
De
Nederlandse luchtmacht doet vreemd genoeg of ze van deze ontwikkeling
niet op de hoogte is en
blijft voluit inzetten op 30 F-35’s extra.
Misschien komen die er inderdaad, mogelijk ook niet. Het zou hoe dan
ook getuigen van gezond verstand om in elk geval met spoed de
mogelijkheid te onderzoeken om in nauwe samenwerking met de Belgen de
te upgraden F-16’s in een gezamelijk luchtmachtverband te behouden.
Als Defensie het niet doet, of niet durft, moet de politiek tenslotte
het initiatief nemen.
Jan Heetebrij werkte na een carrière bij de luchtmacht in diverse high-techsectoren en leidt projectmanagementbureau HeeCon.
==================================
Zie ook:
'JSF: 'feest' in Leeuwarden'
'JSF, tweede peperdure waardeloze toestel valt uit de lucht' (en zie de links in dat bericht)
'Peter Wijninga (HCSS) probeert tevergeefs de JSF, de nieuwste aanwinst voor Defensie, de lucht in te prijzen'
'De JSF, een onding voor een hele berg geld'
'Hennis-Plasschaert krijgt steun: de JSF is een waardeloze herriemaker, maar niet volgens de 'onafhankelijke' NOS..........'
''Hennis-Plasschaert vangt bot met JSF 'belevingsvluchten': de slaapzandsproeiers voor omwonenden functioneerden niet...... ha! ha! ha! ha!'
'Hennis Plasschaerts JSF 'belevingsvlucht' ging niet door.........'
'Hennis-Plasschaert zorgde persoonlijk voor JSF oplichting van de Volkelse burgers........'
'Hennis-Plasschaert: de JSF is nodig voor onze verdediging en missies als de Russen tegenhouden, als ze de Baltische staten dreigen in te nemen......... ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha!'
'Dick Zandee (Clingendael): "De JSF is ongetwijfeld het beste toestel......" ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha!'
'Berlijn vindt een miljard extra voor Defensie nog te weinig...........'
'JSF, u kreeg 7 keer een oor aangenaaid!'
'JSF krijgt kritiek van de Algemene Rekenkamer en Timmermans uit de bocht........'
'Saskia Stuiveling is JSF lobbyist'
'VVD leugenaars en de JSF lobby'
Voor nog veel meer berichten over de JSF, klik op het betreffende label, direct onder dit bericht. Let wel: na een aantal berichten verschijnt het laatst getoonde telkens weer, dan even onder het laatst gelezen bericht opnieuw op het label JSF klikken, enz. enz.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten