Geen evolutie en ecolutie zonder revolutie!

Albert Einstein:

Twee dingen zijn oneindig: het universum en de menselijke domheid. Maar van het universum ben ik niet zeker.

vrijdag 28 februari 2020

GroenLinks-wethouder Groot Wassink, de gesel van Amsterdamse bijstandsgerechtigden

Gisteren schreef ik over de meer dan onmenselijke omgang van het Britse 'ministerie van Sociale Zaken' met klanten, waarbij mensen die hun uitkering kwijtraakten zelfs verhongerden, zich suïcideerden of zelfs omkwamen doordat ze zijn afgesneden van elektriciteit*. Dezelfde dag ontving ik een bericht van Doorbraak in m'n mail over de aanpak van bijstandsgerechtigden in Amsterdam, een bericht waardoor ik van m'n stoel donderde: GroenLinks wethouder Groot Wassink knijpt deze mensen af op een uiterst inhumane en onrechtvaardige manier.

Groot Wassink staat een 'cohorten-aanpak' voor, een streng beleid waarmee hij zoveel mogelijk mensen uit de bijstand wil jagen, een betere manier om dit genadeloze beleid aan te duiden is er niet.....

Nogmaals laat een politicus van GroenLinks zien, bepaald niet links te zijn en wat betreft de rest van de politici in zijn partij, is Groot Wassink allesbehalve alleen!

Lees het artikel van P. van der Lende, met een aantal voorbeelden waaruit blijkt dat men totaal geen compassie heeft met mensen in de bijstand en zelfs mensen met psychische problemen kort op de uitkering**, dit 'daar gesprekken niet goed verliepen.....' Het volgende artikel verscheen eerder op het blog van de Bijstandsbond:

Klachten over de genadeloze aanpak van bijstandsgerechtigden door GroenLinks-wethouder Groot Wassink

Geplaatst op 18 februari 2020

                          Logo van de Bijstandsbond.
                          Logo Bijstandsbond

De Amsterdamse GroenLinks-wethouder Rutger Groot Wassink van Sociale Zaken heeft in december 2019 via een brief nieuw streng beleid tegen bijstandsgerechtigden bekendgemaakt. Het gaat om de zogenaamde “cohorten-aanpak”, die erop gericht is om zoveel mogelijk mensen uit de bijstand te jagen. Iedereen wordt door de gemeente opgeroepen en onder druk gezet, ook arbeidsongeschikten. Hieronder een greep uit de verhalen die inmiddels bij de Bijstandsbond zijn binnengekomen.


GL opperploert Groot Wassink

Een man is zwaar psychiatrisch patiënt en heeft gesprekken gehad die niet goed verliepen. Hij heeft een strafkorting van dertig procent gekregen.

– Een man die al jaren in de bijstand zit, zinvol vrijwilligerswerk doet en daardoor enigszins stabiel is, wordt onder druk gezet om in zee te gaan met een jobhunter. Tijdens het gesprek doet de klantmanager allerlei vervelende uitspraken. De klantmanager zegt onder meer: “Ik heb het dossier niet gelezen”.

Een man die onder andere in detentie heeft gezeten en psychisch labiel is, zou zijn klantmanager onheus hebben bejegend, aldus de klantmanager. De man heeft voor die onheuse bejegening een boete gekregen van maar liefst drie maanden dertig procent korting op zijn uitkering. De wet staat dat soort boetes toe, maar de gemeente Amsterdam paste die hoge strafkortingen vroeger niet of nauwelijks toe. Ze kwamen weinig voor, maar in het kader van de cohorten-aanpak hebben we al twee gevallen gehad. Blijkbaar gaat men bij die cohorten-aanpak meer strafkortingen uitdelen. Een scheldwoordje richting de klantmanager? Hup, drie maanden dertig procent korten.

Een man die al vaker met een bepaalde klantmanager te maken heeft gehad, krijgt van hem een brief voor een “kennismakingsgesprek”. De klantmanager is blijkbaar vergeten dat hij de man al kent. De man heeft al een stuk of tien reïntegratietrajecten achter de rug, sinds de Megabanenmarkt van vijftien jaar geleden.

Een psychiatrisch patiënte krijgt een oproep voor een gesprek om over toeleiding naar werk te praten. Ze reageert eerst niet en wordt dan gebeld.

Een vrouw van in de zestig heeft een gesprek over aan het werk gaan en krijgt een “werkervaringsplaats” van een half jaar werken met behoud van uitkering aangeboden.

Bij een man verlopen de gesprekken niet goed. Hij wordt voor straf doorgestuurd naar het reïntegratiecentrum aan de Van der Madeweg, de opvolger van het dwangarbeidscentrum aan de Laarderhoogtweg.

Een man heeft een diagnose gekregen dat hij een zware ziekte heeft en moet na een gesprek bewijzen van de internist opsturen naar de klantmanager. Dat is een onjuiste procedure. Als een bijstandsgerechtigde ziek is, dan moet die persoon worden gekeurd. Medische rapporten van specialisten horen niet thuis in het dossier.

Amsterdamse bijstandsgerechtigden kunnen klachten over de cohorten-aanpak doorgeven aan de Bijstandsbond, Da Costakade 162, 1053 XD Amsterdam, tel: 020-6898806, mail: info@bijstandsbond.org.

Piet van der Lende

(Dit artikel verscheen eerder op de site van de Bijstandsbond)
=====================================
*  Zie: 'Brits ministerie van 'Sociale Zaken' vernietigde gegevens over suïcides en andere sterfgevallen van uitkeringsgerechtigden

** Schandalig genoeg zitten er mensen in de bijstand die chronisch psychisch ziek zijn, dan wel chronisch lichamelijk ziek zijn of bijvoorbeeld zitten met zware chronische rugklachten terwijl deze mensen in een fatsoenlijk land al lang waren afgekeurd.....

Voor meer berichten over de bijstand, GroenLinks en/of Groot Wassink, klik op het betreffende label, direct onder dit bericht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten