Geen evolutie en ecolutie zonder revolutie!

Albert Einstein:

Twee dingen zijn oneindig: het universum en de menselijke domheid. Maar van het universum ben ik niet zeker.

maandag 6 januari 2020

Het 'groenwassen' van de scheepvaart, of hoe autoriteiten doorgaan met het verkankeren van de aarde

'Greenwashing' of groenwassen is het zogenaamd verduurzamen van zaken zodat de argeloze burger denkt dat men goed bezig is, terwijl men in feite geen bliksem doet.... Met 'mooie woorden en beloften' doet men niets tegen de luchtvervuiling noch aan het afremmen van de klimaatverandering.....

De International Maritime Organization (IMO) heeft nieuwe regels voor de scheepvaart opgesteld, waarmee deze transportvorm niet langer gebruik zal maken van de meest smerige stookolie, waarvan het zavelgehalte maar liefst 3.500 keer zo groot is dan die van diesel voor auto's..... Eén dikke adder onder het gras: deze stookolie mag nog steeds gebruikt worden maar dan met een aanpassing >> een installatie om de uitstoot voor deze de lucht in verdwijnt zoveel mogelijk 'schoon te wassen' van zwavel....... Echter deze 'schoonwasserij' (in feite een dubbele 'greenwashing') gebeurt met zeewater en het met zwavel verontreinigde zeewater wordt vervolgens in zee geloosd, om daar haar vernietigend werk te doen......

Even een stap terug, dus voor het schoonwassen: Deze zwavel uitstoot is verantwoordelijk voor ademhalingsproblemen, hart en vaatziekten, longziekten en zorgt voor zure regen..... Je zal begrijpen dat met het lozen van zwavel de zeeën verder verziekt zullen worden, zo heeft zwavel desastreuze gevolgen voor klein zeeleven, belangrijk voor zelfs de grootste walvissen en op koraal heeft het ronduit een vernietigend effect..... Daarnaast zal niet alle zwavel uit de totale uitstoot worden gezuiverd en blijft de scheepvaart een belangrijke producent van luchtvervuiling en daarmee een aanjager van de klimaatverandering....

Er is maar één oplossing, deze zware stookolie moet in het geheel worden verboden en het groenwassen van de vuile uitstoot en andere zaken kan alleen worden goedgekeurd als deze olie wordt verboden en men het schoonwassen van de wat betere stookolie aan de regel bindt dat het afval niet in zee wordt geloosd!! 

Volgens een fiks aantal deskundigen moeten we binnen 10 jaar echt ter zake doende maatregelen treffen om de klimaatverandering nog enigszins af te remmen, met dit soort belachelijke oplossingen als het 'schoonwassen' van uitstoot komen we geen steek verder, blijkbaar interesseert dit het grofgraaigeteisem dat met een peperdure lobby invloed uitoefent op IMO, geen donder!! De centen gaan ver voor op het nalaten van een leefbare aarde aan de volgende generaties en op de gezondheid van de huidige generaties.....

De hoogste tijd dat politici, de grootverdieners in het bedrijfsleven en de grootaandeelhouders begrijpen dat zij mede verantwoordelijk zijn voor het verkankeren van de wereld.... Tijd ook dat dit soort figuren worden vervolgd voor hun misdaden, die in feite niet anders zijn dan misdaden tegen de menselijkheid!!


A sneaky loophole for the shipping industry

In the biggest shake-up the oil and shipping industry has seen for decades, the International Maritime Organization (IMO) has just brought into effect a new law designed to significantly reduce the pollution produced by the world’s ships.
This should be cause for celebration, but pause the high-fives...there is a big loophole in the law that ships are using to cheat the system so they can continue using heavy fuel oil – one of the dirtiest fossil fuels on earth.

For its new law to truly have an impact, the IMO must close this loophole immediately. Click here to tweet the IMO and demand they take action to protect our environment and communities from shipping pollution.


Not on twitter? Click here to leave a comment on the IMO’s latest Facebook post instead, demanding they crack down on emissions cheat systems. Or if you’re not on social media, simply forward this email to 5 friends.

So, how are ships still able to get around the new IMO law?

The IMO law should effectively end the use of heavy fuel oils containing a high level of sulfur (3,500 times higher than the diesel used in cars, in fact). Sulfur emissions have been connected to respiratory and cardiovascular problems, lung disease, and acid rain. Until now, most ships have been fueling the majority of their operations with high-sulfur heavy fuel oil. Banning the use of this type of fuel would bring significant health benefits for people like you and me (and especially those of us living near the coast).

However, the IMO law still allows ships to use high-sulfur fuels if they install something called a ‘scrubber,’ or as they’re better described, an emissions cheat system. Shipping industry bigwigs lobbied the IMO to secure this loophole and exempt ships with scrubbers from having to switch to cleaner fuel. Concerns are rising about the ocean acidification and pollution these systems cause.

Picture it this way. Scrubbers are designed to ‘scrub’ the sulfur content from the ship’s exhaust. Most ships are currently installing the type of scrubber that does this by using seawater to remove the sulfur content. After minimal treatment, this contaminated, acidic wastewater is then discharged into the ocean, turning air pollution into water pollution instead.

The IMO says over 570,000 premature deaths will be prevented in the next 5 years by the introduction of its new law. But unless they crack down on this loophole, ships will continue to use cheap but ultra-dirty heavy fuel oil instead of switching to cleaner fuels. And they’ll be discharging their pollution overboard to match.

The IMO must do better – and it can. Click to tweet the IMO now and pressure them to stop making exceptions for ships using emissions cheat systems.

If the shipping industry were a country, it would be ranked between Germany and Japan as the sixth-largest contributor to CO2 emissions. nd yet the shipping industry’s climate emissions and environmental pollution often slip under the radar. That’s why for the past few years, the Stand.earth community has been hard at work exposing and cleaning up this little known sector of our global economy. We’ve been campaigning for a ban on the use of heavy fuel oils in the Arctic, and with the support of over 100,000 concerned people like you, have been working to hold repeat offenders like cruise giant Carnival Corporation to account.

The new IMO law is a step in the right direction when it comes to reducing the staggering emissions produced by the shipping industry. But without closing the loophole allowing emissions cheat systems like scrubbers, ship operators will just be turning a massive air pollution problem into yet another dangerous source of pollution being dumped into our oceans.

Click here to join me in calling on the IMO to protect the marine environment from the very pollutants it is trying to stop from being pumped into the atmosphere.

In solidarity,

Kendra Ulrich
Senior Shipping Campaigner
Stand.earth


Stand.earth challenges corporations, industries, and governments to prioritize the well-being of people, our environment, and our climate by creating long-term, effective solutions. None of this work is possible without your support.

San Francisco office: 650 California Street, 7th Floor, San Francisco CA 94108
On traditional Chochenyo and Karkin Ohlone Lands  

Bellingham office: 1329 N State St., Bellingham, WA 98225
On traditional Lummi and Nooksack Lands

Vancouver office: 151 West Hastings Street, Vancouver BC, V6B1H4
On Unceded Territories of the səl̓ílwətaʔɬ, xʷməθkwəy̓əm, and Skwxwú7mesh Nation
 ======================================
Stand Earth is een onderdeel van Greenpeace Noord-Amerika. 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten