Geen evolutie en ecolutie zonder revolutie!

Albert Einstein:

Twee dingen zijn oneindig: het universum en de menselijke domheid. Maar van het universum ben ik niet zeker.

dinsdag 7 juli 2020

Diesel 'good 4 u': BPM voor de Jaguar XJ diesel 350 pk met € 10.000,-- verlaagd: 'hoera voor duurzaam Rutte 3.....'

Hoorde op 27 juni jl. in de herhaling op BNR een stukje van hun autolobbyprogramma, bij mij is het devies niet te lang luisteren anders ontplof ik van pure ergernis.

In het fragment werd vermeld dat de Belasting van personenauto's en motorrijwielen* (BPM) voor de Jaguar XJ met 350 pk, in de diesel uitvoering, met maar liefst € 10.000,-- wordt verlaagd...... (de BPM voor een Ford Mustang gaat zelfs met € 16.000,-- omlaag......) Heeft te maken met nieuwe meetmethoden en gegarandeerd dat de autolobby daarbij een dikke vinger in de pap had.   

Hier een fragment van AutoWereld.com waarin een paar zaken worden uitgelegd en waarin ook de BPM van de stinkjag en idem Mustang wordt besproken:

Een leuk voorbeeld is altijd de Ford Mustang GT. Het topmodel van de Mustang-reeks - met atmosferische 5,0-liter V8 - kost in de Verenigde Staten 35.000 dollar (omgerekend zo'n 31.000 euro), maar zat in Nederland door zijn forse CO2-uitstoot op 111.000 euro. Door de aanpassingen aan de BPM-berekening daalt die prijs opeens naar 95.000 euro. 

En dat zien we bij meer dorstige benzineslurpers. Het komt door een gekke verandering in de BPM-tabel, die uit vijf belastingschijven bestaat. De hoogste schijf is verhoogd en daardoor betaal je niet langer 424 euro BPM voor iedere gram CO2 boven de 150 gram, maar 408 euro voor iedere gram boven de 180 gram.

Opties tellen nu mee voor de CO2-uitstoot

Op verzoek van BNR pikte JATO** nog een paar andere voorbeelden uit de prijslijst. Een Porsche Panamera wordt 10.000 euro duurder en een Jaguar XJ met dieselmotor (die wordt kennelijk nog uit voorraad geleverd) juist 10.000 euro goedkoper. De Peugeot 308 en Audi Q5 - beide als diesel - gaan respectievelijk 5400 en 2600 euro omhoog.

Het is onmogelijk om een lijn in de prijsverhogingen en -verlagingen te ontdekken. Dat komt onder meer doordat opties nu meetellen voor de CO2-uitstoot. Ga je helemaal los op de optielijst? Dan betaal je ook meer BPM. Want alles dat zorgt voor meer gewicht, meer rolweerstand of meer luchtweerstand heeft invloed op de opgegeven CO2-uitstoot.

Hoe is het gvd mogelijk: zoals je kon lezen is zelfs de CO2 beprijzing van de uitstoot in prijs verlaagd voor een grote auto als de Jaguar XJ...... Te gek: voor de hoogste schijf voor zo'n 'zuipschuit' werd per gereden kilometer voor elke extra gram CO2 uitstoot boven de 150 gram CO2 een bedrag van € 424,-- berekend, wat men heeft verlaagd naar € 408,-- per extra gram en let op: dat is het bedrag voor elke gram CO2 die ligt boven de 180 gram kankerzooi uit de uitlaat per gereden kilometer........ (er komt uiteraard niet alleen CO2 uit de knalpijp, maar een hele zwik aan kankerverwekkende troep) Te gek voor woorden dat men de norm heeft verhoogd van 150 gram per gereden kilometer naar 180 gram voor diezelfde kilometer..... 

Je zou van een 'groen kabinet' als Rutte 3 (dat is Rutte 3 allesbehalve) toch juist een verlaging verwachten van het aantal grammen per gereden kilometer, waarboven per gereden kilometer een bedrag van juist meer dan € 424,-- zou moeten worden berekend...... Vergeet niet dat in ons land jaarlijks 18.000 mensen jaren eerder overlijden aan de gevolgen van langdurige auto-uitstoot en dat na een akelig en kostbaar ziekbed...... 

Ofwel autorijden veroorzaakt niet alleen een groot aantal slachtoffers die langdurige zorg nodig hebben t.g.v. een ongeluk met zo'n plofblik, maar schroeft de zorgkosten ook nog eens verder op met mensen die zwaar ziek worden van de geproduceerde uitstoot...... Voorts loopt een groot aantal kinderen jaarlijks long- en/of luchtwegklachten op door diezelfde uitstoot, wat uiteraard ook een fiks beslag legt op de zorgkosten en wat als bij volwassen slachtoffers ook nog eens ten koste gaat van de hoeveelheid tijd die artsen kunnen gebruiken voor andere patiënten..... (en dan loopt men te zeiken over roken....)

Volgens mij vallen die berekeningen over de BPM onder het ministerie van Financiën, ofwel onder verantwoording van CDA sufferd Wopke Hoekstra en het zou me niet verbazen als ook autolobbyist en VVD oplichter Cora van Nieuwenhuizen zich met deze zaak heeft bemoeid..... Al voor zij minister werd lobbyde ze vol overgave voor de auto-industrie, zo stelde ze meermaals dat de auto's van nu (nogmaals: voor haar ministerschap) veel schoner en stiller zijn, ze heeft dit zelfs nog herhaald nadat de software fraude aan het licht kwam bij Volkswagen en andere autofabrikanten...... 

Ondanks dit alles wordt de norm voor de berekening verhoogd van 150 naar 180 gram per gereden kilometer (dat zijn meer dan 3 pakjes shag, maar dan gevuld met nog smeriger kankertroep), waar je de woorden van van Nieuwenhuizen volgend de norm juist naar beneden had moeten bijstellen (immers auto's zouden veel schoner zijn), dus niet per 150 gram, maar bijvoorbeeld naar 130 gram per gereden kilometer....... Alleen dit feit al stinkt hevig naar de lobby van autofabrikanten......

Zoals je begrijpt heeft van Nieuwenhuizen volkomen lak aan alle mensen die ziek worden van auto-uitstoot en zelfs aan degenen die daardoor zijn overleden en overlijden.... Voor de 'rechtgeaarde VVD'er is er dan ook maar één ding belangrijk: zoveel mogelijk geld verdienen, waarbij de volksgezondheid in feite een zaak is die niet ter zake doend is..... (voor de duidelijkheid: de VVD is in feite een misdaadorganisatie, niet alleen als het gaat om volksgezondheid versus geld verdienen, maar ook als je ziet hoeveel politici van deze partij door de 'corruptie mand' zijn gevallen of op andere manieren fraudeerden en telkens weer vallen resp. frauderen.....) 

Tot slot nog dit: men durft in de reguliere media te stellen dat Rutte 3 'het groenste kabinet ooit is.......' ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! 

*  BPM is een indirecte belasting die moet worden betaald bij de registratie van een motorvoertuig, ofwel als je een nieuwe of tweedehands ingevoerde auto registreert voor de wegenbelasting. 

** JATO: Car Comparisons & Automotive Market Research, ofwel een organisatie die auto's vergelijkt en onderzoek doet naar alle zaken die met het ontwikkelen en het op de markt brengen van een auto te maken hebben. Overigens doet deze organisatie ook onderzoek op andere gebieden zoals nu een onderzoek naar COVID-19. 

Voor meer berichten over autorijden, zorgkosten, van Nieuwenhuizen, Hoekstra, software fraude, lobbyisten, luchtvervuiling, BPM en volksgezondheid en economie (beter gezegd: volksgezondheid versus economie), klik op het desbetreffende label, direct onder dit bericht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten