Staatssecretaris
Infrastructuur en Waterstaat, Stientje van Veldhoven, het valsgroene
gezicht van D66, heeft laten weten dat het rijk en de regio samen 30
miljoen aan belastinggeld zullen misbruiken voor het 'neerplempen'
van 213 laadpalen per dag vanaf 2021, dit zoals je begrijpt t.b.v.
elektrische auto's.....
Volgens
van Veldhoven zullen er in 2030 naar schatting 1,9 miljoen
elektrische auto's (met 'batterij') rondrijden in Nederland, ofwel in
2030 zullen we op straat struikelen over laadpalen, waar we eerder
blij waren van het woud aan parkeermeters af te zijn.....
Elektrische
auto's zijn vooral vervuilend als het gaat om productie van die auto
en de accu's die benodigd zijn voor het elektrisch rijden..... Voor
de accu's moet men bovendien grondstoffen in mijnen delven en dat werk in die mijnen
is om het zacht te zeggen 'niet erg duurzaam' (integendeel!!) en voor
de mijnwerkers, nu al niet zelden kinderen, is het zonder meer een
gevaar voor hun gezondheid.....
Daarnaast
is voor die mijnbouw Venezuela van groot belang daar dat land de
grootste voorraad aan coltan* heeft, al is dit ook in Venezuela een eindige grondstof. De Venezolaanse voorraad aan lithium is één van de
redenen waarom de VS dat land terroriseert met sancties, immers de
regering Maduro heeft volkomen terecht de mijnbouw en de oliewinning
genationaliseerd zodat er eindelijk fatsoenlijke winsten kunnen
worden gebruikt t.b.v. het Venezolaanse volk, in plaats van westerse (groot-) aandeelhouders..... (Venezuela is dan ook één van de
weinige landen die een echte volksvertegenwoordiging heeft, een
vertegenwoordiging die werkt in het belang van het volk en niet voor
de [grote] bedrijven.....)
Naast lithium is er ook kobalt nodig voor de accu's, een grondstof waarvan de delving nog smeriger is......**
Naast lithium is er ook kobalt nodig voor de accu's, een grondstof waarvan de delving nog smeriger is......**
Voor die
1,9 miljoen elektrische auto's in ons land zijn minstens 1,5 miljoen laadpalen
nodig en deze palen vallen bepaald niet onder de noemer 'duurzame productie',
ook daarvoor staat zwaar vervuilende industrie te draaien.....
Ongelofelijk
dat men zo blind deze doodlopende weg opgaat, daar is maar één
reden voor: de machtige autolobby, die zich vol overgave op deze
manier van elektrisch rijden heeft gestort en daarmee regeringen bestookt met pleidooien voor deze zogenaamd duurzame vorm van autorijden.....Dezelfde lobby die bijna maandelijks wel een keer te horen is op de radiostations in ons land of die in de ons omringende landen, waar men stelt dat waterstof juist niet de oplossing is, daar het maken van waterstof te vervuilend zou zijn (afgelopen week nog de uit de mond van de zogenaamd deskundige Remco de Boer op BNR), terwijl waterstof prima gemaakt kan worden met windenergie...... Wellicht toevallig maar wel opvallend: de planning van nieuwe grote windparken op zee zijn intussen of stopgezet dan wel lopen grote vertraging op.....***
Er is
maar één manier die werkelijk het verschil kan maken vergeleken met
plofmotoren en dat is elektrisch rijden met behulp van waterstof: als
we daar al 15 jaar geleden op hadden ingezet, zouden we nu al
pompstations hebben die op fikse schaal waterstof verkochten......
Sterker nog: door een vinding van TU Delft zouden we zelfs cassettes
met waterstofkorrels hebben kunnen kopen in de supermarkt: schuif die
cassette in je auto, water erbij en karren maar op een echt duurzame
elektrische manier.....****
Nog een
bijkomend voordeel van waterstof: zo'n auto zou veel lichter zijn
daar de accu's die nu worden gebruikt ook nog eens letterlijk loodzwaar zijn,
voorts is de actieradius van een waterstof auto vele malen groter dan
de huidige elektrische auto's en we zouden tevens geen woud aan laadpalen
nodig hebben.....
Tot slot: men zou met waterstof zelfs vliegtuigen emissieloos kunnen maken.
Tot slot: men zou met waterstof zelfs vliegtuigen emissieloos kunnen maken.
Het
volgende artikel werd afgelopen woensdagmorgen gepubliceerd op
DeBeurs.nl:
Ruim tweehonderd laadpalen per dag erbij in 2021
Van Veldhoven spreekt van "een stroomversnelling" in de aanleg van een dekkend netwerk van laadpunten. Dat moet ervoor zorgen dat elektrische voertuigen altijd in de buurt zijn van een stopcontact en niet in niemandsland stilvallen. Vanaf 2030 zijn alle nieuwe auto's in Nederland uitlaatgassenvrij en rijden er naar verwachting 1,9 miljoen elektrische auto's rond. Dat vergt zeker 1,7 miljoen laadpalen.
Het Rijk trekt daarvoor 15 miljoen euro uit. De zes regio's waarin bijvoorbeeld de grote steden of de noordelijke provincies samenwerken, leggen hetzelfde bedrag bij. Ze hebben afgesproken samen op te trekken bij de planning van het netwerk en de aanbesteding van opdrachten. Dat moet werk en geld schelen.
==================
* Hier stond eerder per abuis lithium, echter hier had moeten staan: coltan, daarvan heeft Venezuela de grootste voorraad. (mijn excuus, gecorrigeerd op 29 juli 2020) De grondstof lithium is ook van belang voor de accu's van auto's en wordt vooral in Bolivia gevonden.
** De link verwijst naar het volgende artikel, zeker lezen: 'De kracht van selectieve verontwaardiging: Kobalt en kinderarbeid'
*** Men wijst graag op het verzet bij de bevolking tegen windenergie op zee, daar dit de horizon zou vervuilen, terwijl je vanaf het strand niet verder kan zien dan 5 kilometer en die windparken veel verder op zee zijn gepland, t.w. 18,5 kilometer...... Trouwens het verzet tegen windmolens ook op land is niet zelden uiterst hypocriet, men wijst op de herrie, terwijl de herrie van verkeer voor lief wordt genomen, hetzelfde geldt voor de aanblik van windmolens, waar men geen moeite heeft met dagelijks tienduizenden auto's met plofmotoren die zich door het landschap werken op 'hééél mooie asfaltwegen....' (e.e.a. betekent niet dat men windmolens moet plaatsen naast woonhuizen, of in de directe omgeving daarvan, plaats ze langs die 'mooie asfaltwegen....')
**** Zie: 'Eric Wiebes (VVD minister EZ en Klimaat..) probeert 'Al Goretje' te spelen, maar helaas.......'
Zie ook:
'Elektrisch rijden op accu's: de dood in de pot'
'Elektrisch autorijden en het laden van de accu's'
'Jan Kees Emmer (Telegraaf): Amsterdam emissieloos is voor 'milieudrammers''
'Shell vergroent zogenaamd het autorijden op benzine..... ha! ha! ha! ha! ha!'
'Wuppertal gaat experimenteren met 'batterijbus', ondanks uitstekend werkend trolleybussysteem' (zie hier de macht van lobby op de politiek, al komt er niet zelden ook nog 'wat' steekgeld ofwel corruptie bij kijken.....)
Voor meer berichten over autorijden, elektrische auto's en/of Stientje van Veldhoven, klik op het betreffende label, direct onder dit bericht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten