Beste bezoeker, 'zo af en toe' krijg je echt de idee dat je iets niet goed hoort, of dat je in een dag tijd echt knettergek bent geworden. Iets dergelijks overkwam mij gisteren (al-) weer toen in naar WDR 5 luisterde waar het wetenschapprogramma 'Quarks' bezig was (voorheen heette dit programma 'Leonardo', dat heel wat beter in de Duitse mond ligt dan het foeilelijke 'Quarks', daar uitgesproken door de presentatoren als kwoks, waar de manlijke presentator ook nog eens met een overdreven 'deep fry' stem spreekt, om schijtziek van te worden...).
Onderwerp o.a. de nieuwe bussen die het Duitse Wuppertal wil inzetten: elektrische bussen met enorme accu's...... Terwijl Wuppertal een uitstekend werkend elektrisch busvervoer tot haar beschikking heeft, de goede oude trolleybus.....
Elektrisch rijden op batterijen is relatief nog steeds flink vervuilend, niet alleen vanwege de winning van grondstoffen die nodig zijn voor de accu's, maar ook door het enorme extra gewicht van die accu's, waardoor de bussen ook nog eens extra verstevigd moeten worden en alleen daardoor al zwaarder zijn dan een trolleybus.........
Het is wel duidelijk: ook hier lopen politici bestuurders te lobbyen voor elektrisch rijden op accu's..... Deze industrie moet intussen wel behoorlijk machtig zijn, zeker als je ziet hoe men als kip zonder kop overal laadpalen plaatst, waar eerst de lelijke parkeermeters te zien waren..... Uiteraard profiteert ook de bouwmaffia van het plaatsen van laadpalen, immers men zal moeten graven om elektriciteitsleidingen aan te leggen in de straten......
Een trolleybus is verreweg het beste en schoonste voertuig voor het openbaar vervoer. Geen rails nodig, terwijl de bus in tegenstelling tot bijvoorbeeld de tram veel lichter is en wel uit kan wijken (waar de moderne trams ook nog eens schade aan funderingen van huizen en andere gebouwen aanrichten, dit vanwege het enorme gewicht).
Het enige dat slijt aan trolleybussen zijn de banden en de remmen, de motoren kunnen tot meer dan één miljoen kilometer draaien....... Tja daar valt te weinig te verdienen, dus worden we opgescheept met laadpalen en inefficiënte voertuigen, immers er moeten een groot aantal andere handelingen worden verricht om deze 'accu-bussen' op de weg te houden.....
Een paar maanden geleden maakten een paar Nederlanders bekend dat ze er in zijn geslaagd om waterstof terug te brengen tot korrels, waar alleen water aan toegevoegd hoeft te worden en je hebt waterstof om de elektriciteit op te wekken die nodig is voor een (zeer efficiënte) elektromotor....... Waarschijnlijk kan men ook aan deze vorm van energie te weinig verdienen......
Tot slot nog even over tramvervoer: hier in Den Haag moeten om de paar jaar de rails worden gelicht, om daarna nieuwe te leggen, een peperdure grap die tot in het oneindige doorgaat..... Waarom niet veel goedkopere trolleybussen aanschaffen, die zoals gezegd ook nog eens kunnen uitwijken, bijvoorbeeld voor een niet oplettende fietser....?? Oh ja, die vraag had ik al beantwoord: een kwestie van politiek lobbyisme voor bedrijven als Siemens, Alstom, ETS Spoor (de leverancier van rails voor ProRail) en de bouwbedrijven die de rails lichten en leggen......
Den Haag zou bijvoorbeeld heel makkelijk gelede trolleybussen kunnen inzetten, even een investering, maar na slechts een paar jaar zijn de kosten eruit en zijn de enorme opbrekingen niet meer nodig, nog behoeft de schade voor beschadigde fundamenten te worden vergoed..... Maar nee, de dames en heren politici spelen liever met treintjes (en dat levert op de lange duur nog wel het e.e.a. op, vanwege de geleverde lobbydiensten, wel even een paar jaar wachten nadat men uit de politiek is gestapt, anders valt het teveel op >> we 'hebben immers geen corruptie in Nederland...' ha! ha! ha! ha! ha!)
15 november, Amsterdam: bijeenkomst over 10 jaar Kick Out Zwarte Piet (KOZP)
-
Doorbraak.eu
Op 15 november organiseert The Black Archives in de eigen tijdelijke ruimte
in Amsterdam een bijeenkomst over tien jaar strijd tegen Zwarte ...
1 dag geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten