Geen evolutie en ecolutie zonder revolutie!

Albert Einstein:

Twee dingen zijn oneindig: het universum en de menselijke domheid. Maar van het universum ben ik niet zeker.

zaterdag 11 april 2020

Paas-chocola, palmolie en soja vernietigen de laatste regenwouden

Unilever, Mars, Mondelēz, Nestlé en Ferrero, de grote snoepgoed en levensmiddelen fabrikanten gebruiken nog steeds grondstoffen in hun producten die (niet alleen) door de manier van winning uiterst verwoestend zijn voor de laatste regenwouden (oerwouden) die we nog over hebben op onze kleine planeet, producten als palmolie, soja en cacao......

Zeker nu pasen voor de deur staat is het zaak om deze rijke bedrijven te laten weten dat ze dienen te stoppen met hun vernietigende werk, vandaar dat Rainforest Action Network (RAN) een petitie is begonnen om deze bedrijven eindelijk 'met de haren' bij de les te sleuren..... De duurzame les dat wanneer we geen actie ondernemen tegen de vernietiging van de regenwouden we het als mens verder kunnen vergeten op ons huis de aarde..... Immers deze regenwouden zijn juist nu van groot belang in het afremmen van de klimaatverandering...... Voor dat men begint met het verbouwen van cacao, soja en palmolie steekt men grote delen van deze regenwouden in brand, waardoor er niet alleen veel minder CO2 wordt opgenomen en er enorme hoeveelheden CO2 vrijkomen (daar wordt de klimaatverandering verder mee aangejaagd), maar wordt er door de enorme oppervlakten die in brand worden gezet, een enorme hitte geproduceerd die ook als aanjager functioneert van diezelfde klimaatverandering.....

Overigens maken deze bedrijven gebruik van kinderarbeid........

In feite bestaat er dan ook geen duurzame palmolie, waar cacao en soja wel degelijk duurzaam kunnen worden verbouwd, alleen is de productie van bijvoorbeeld soja buiten tropische gebieden een stuk lager en men soja zelfs genetisch heeft moeten manipuleren om deze in de tropen te kunnen verbouwen...... De vraag naar palmolie moet geheel worden platgelegd, daar elke vraag naar dit product ervoor zorgt dat men toch weer oerwoud in de fik steekt..... Niet misselijk ook dat palmolie een uiterst slecht vet is voor het menselijk lichaam...... Uiteraard weten de genoemde bedrijven dat (inclusief Unilever dat jammer genoeg niet wordt genoemd door RAN), echter het interesseert ze hoegenaamd geen zier en naar buiten toe kloppen enkele van deze bedrijven zich (zoals Unilever) valselijk op de borst dat men duurzame doelen nastreeft, ofwel 'greenwashing' van de bovenste plank..... (doelen die echter nooit worden gehaald).......

Lees en teken de petitie ajb, we moeten eindelijk echte actie ondernemen om de klimaatverandering nog enigszins af te kunnen remmen, maar ook voor toekomstige generaties moeten we zuinig zijn op ons huis de aarde! (en geeft het door!) Tekenen heeft wel degelijk zin, genoemde bedrijven zijn als de dood voor 'slechte marketing'. Wellicht dat de mens door de Coronacrisis eens wat beter gaat nadenken over wat het betekent als de klimaatverandering zich doorzet, een verandering die nu al vele tienduizenden het leven heeft gekost (veel meer slachtoffers dan het aantal dat intussen is overleden aan het Coronavirus, vergeet dat niet beste bezoeker).....

Chocolate-covered destruction

Nathan Emerson Jones - Rainforest Action Network

Cadbury, Sweet Tarts, Starburst, Dove, Twix, Skittles, Butterfinger, Kit Kat, and M&M’s all have their own twists on sweetening, souring, gummying, and all-around stuffing of candy and chocolate. At no other time is this franken-bunny thinking on display more than at Easter.
That’s because ingredients like conflict palm oil, soy, and cocoa are destroying the world’s remaining rainforests. While candy wrappers and packaging rely on pulp and paper — another forest destroyer. Ugggghhhhh, right?

Take Action Now
How can something so sweet be so destructive?! Can’t we just have something nice?
It doesn’t have to be this way! Palm oil, soy, cocoa, and paper don’t have to come from the irresponsible and tragic destruction of rainforests. 
Rainforests are home to Indigenous communities and to countless endangered species found nowhere else on Earth. Our survival — yours and mine — depends on keeping forests standing. Heck, rainforests stabilize our climate AT A TIME WE NEED IT MOST.
Forcing consumers to choose between rainforests and sweets is no choice at all and candymakers know this... so they bury the truth in candy, chocolate, and pastel packaging, collect their profits, and hope no one notices.
Easter generates 2.4 BILLION dollars in oh-so-sweet profits for these corporate giants. It’s time the candy corporations stop giving consumers such terrible non-choices.

Let us binge in peace,

Nathan Emerson Jones
Digital Strategist — Forests
Rainforest Action Network
====================================
Voor meer berichten over bosbrand, klimaatverandering, palmolie, cacao, soja, Mars, Nestlé, Ferrero, Unilever en/of Coronavirus, klik op het betreffende label, direct onder dit bericht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten