Geen evolutie en ecolutie zonder revolutie!

Albert Einstein:

Twee dingen zijn oneindig: het universum en de menselijke domheid. Maar van het universum ben ik niet zeker.

dinsdag 9 februari 2021

ACM komt met dubbelzinnige klacht over bedrijven die een hoge plek voor zoekresultaten betalen en daarmee de consument belazeren

Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) zijn consumenten de dupe van het feit dat grote bedrijven fikse bedragen betalen om bovenaan te staan in de resultaten als consumenten naar bepaalde producten zoeken.... Onder andere Bol.com, Beslist.nl, Thuisbezorgd en Booking.com maken zich schuldig aan deze vorm van klantenoplichting..... Je snapt al niet dat dit is toegestaan, 'maar goed...'

Volgens de ACM kunnen consumenten daardoor de meer goedkope aanbieders missen. Echter dan komt de ACM met de wel heel vreemde opmerking dat het ook goed kan zijn als bedrijven zich een hoge plek hebben gekocht, daar de consument dan eerder wordt gewezen op nieuwe producten..... ha! ha! ha! ha! Om deze nonsens nog enigszins goed te kunnen praten stelt de ACM dat er ook andere mogelijkheden zijn om mensen op nieuwe producten te wijzen....... (je meent 't??!!!)

Verder stelt de ACM dat e.e.a wel zou mogen als er maar duidelijk wordt aangegeven dat deze hoge plek op de zoekmachine is betaald...... ha! ha! ha! ha! Alsof mensen die iets nodig hebben iets dergelijks zouden lezen, natuurlijk moet dit helemaal verboden worden!!!

Het voorgaande geeft nog eens aan dat de ACM een tandeloze* tijger is, die bovendien wel erg laat aan de bel trekt.......

Het volgende artikel komt van de Beurs.nl, dat haar artikel begint met de woorden: Consumenten dreigen er de dupe van te worden, enz.... Het lijkt me meer dan duidelijk dat de consument daar de dupe van is.....:

ACM: consument dupe van betaalde plek tussen zoekresultaten

Gepubliceerd op 2 februari 2021 09:27

 

DEN HAAG (ANP) - Consumenten dreigen er de dupe van te worden als sites tegen extra betaling bedrijven hoger tussen de zoekresultaten zetten. Bedrijven betalen vaak aanzienlijke bedragen om prominenter in beeld te komen op bijvoorbeeld bol.com, Beslist.nl, Thuisbezorgd of Booking.com, stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Als dit op voorhand niet duidelijk is, werkt dit volgens de toezichthouder misleiding in de hand.

Volgens de ACM betalen bedrijven sites zo'n 15 procent tot 40 procent meer om hoger in de resultatenlijsten te komen. Dit kan ertoe leiden dat klanten niet als eerste de meest relevante resultaten voor hun zoekopdracht te zien krijgen, maar vooral de best betalende bedrijven. Daardoor lopen ze mogelijk ook de beste aanbiedingen mis wat betreft prijs en kwaliteit. Op die manier dreigen zogeheten betaalde 'rankings' ook concurrenten dwars te zitten, schrijft de toezichthouder in een nieuw rapport.

De ACM wijst erop dat er voor sommige consumenten ook voordelen kunnen zitten aan de betaalde plekken bij de zoekresultaten. Het is bijvoorbeeld mogelijk om zo nieuwe producten te introduceren bij klanten, maar in haar rapport schrijft de ACM dat hier ook goede alternatieven voor zijn. Bovendien zouden bedrijven en sites transparanter moeten zijn over welke resultaten tegen extra betaling hoger zijn gezet. Nu ontbreekt zo'n waarschuwing nog vaak. Als die er wel is, gaat het volgens de ACM vaak om een erg onduidelijke melding. De toezichthouder eist dan ook dat het voor klanten meteen duidelijk wordt wanneer er is betaald voor een hogere plek in de zoekresultaten.

======================================================

* Raar dat je hier wel tandeloze moet schrijven, dus zonder de 'n' achter 'tande', wist niet dat er tijgers zijn die met maar één tand door het leven moeten......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten