Ongelofelijk: de machtige lobby van o.a. autofabrikanten, accumakers en politici die het totale wagenpark willen vervangen met elektrische auto's die op accu's rijden. De vraag die gesteld moet worden is wat de werkelijke winst vormt voor het klimaat en de natuur. Oké, voor de vervuilde stedelijke gebieden, of in de buurt van, dan wel langs snelwegen, is elektrisch rijden goed nieuws, dat scheelt als alles elektrisch rijdt zo'n 18.000 vroegtijdige doden op jaarbasis (mensen die niet dagen of maanden, maar werkelijk jaren eerder sterven en dat meestal na een akelig ziekbed, dit ten gevolge van langdurige inademing van auto-uitstoot). Daarnaast is het uiteindelijk goed nieuws voor een groot aantal kinderen die jaarlijks ten gevolge van dezelfde auto-uitstoot long- en/of luchtwegklachten ontwikkelen en daarnaast de kans lopen op een psychische aandoening door diezelfde uitstoot.
Echter het gaat hier ook om de productie van die auto's en dan vooral de enorme hoeveelheid accu's die nodig zijn voor een elektrisch wagenpark (dat rijdt op die accu's)..... Voor de fabricatie van accu's is smerig werk in mijnen nodig, mijnen in landen waar men het niet zo nauw neemt met arbeidsrecht of zelfs met mensenrechten..... De productie van accu's gebeurt veelal met gebruikmaking van stroom uit kolencentrales (China)...... Accu's hebben een beperkte levensduur, waarna ze weliswaar gereviseerd kunnen worden, maar waar als bij de productie toch zwaar chemisch vervuild afval overblijft....
Het voorgaande nog naast de productie van laadpalen , zo wil Duitsland er de komende 10 jaar een miljoen plaatsen..... Ook voor de productie van die laadpalen is een enorme hoeveelheid grondstoffen nodig en ook daarvoor zal vuile stroom worden gebruikt, daarnaast krijg je een straatbeeld dat bomvol met laadpalen staat, waarvan er uiteraard een fiks aantal zullen worden vernield, zoals tijdens een feest als oud & nieuw.....
Er zou een strafrechtelijk onderzoek moeten worden ingesteld waarom men op 'accurijden' heeft ingezet, terwijl het veel schoner kan met waterstof..... Waarom heeft men daar niet volledig ingezet? Simpel omdat er aan waterstof als brandstof voor auto's veel te weinig valt te verdienen.....
Een paar jaar geleden hebben studenten van de TU in Delft een procedé ontwikkeld waarmee ze van waterstof vaste stof kunnen maken*, een soort van witte korrels die weinig wegen (voor een rit van een paar honderd kilometer is nog niet een fractie aan gewicht nodig, van wat een gemiddelde accu weegt). Heel simpel kan je op basis van die vinding een procedé ontwikkelen waarmee in de auto water wordt toegevoegd aan de korrels, vervolgens kan je daarmee een elektromotor aandrijven. Weinig gewicht extra, dus ook veel zuiniger dan een elektrische auto op accu's!! Volgens de studenten van de TU zou je cassettes kunnen maken waarin de korrels zijn opgeslagen en die zouden zelfs in de supermarkten kunnen worden verkocht. (uiteraard met statiegeld voor hergebruik).
De lobby van de op accu's rijdende auto's heeft voorlopig gewonnen, hoe is het in godsnaam mogelijk??!!!
* Beroeps leugenaar Rutte is daarvan op de hoogte, hij heeft deze studenten ontvangen in zijn stinkende torentje, iets dat niet heeft geleid tot een pleidooi om het over een andere boeg te gooien als het om elektrisch rijden gaat......
PS: er zijn nu zelfs bussen die op accu's rijden terwijl er trolleybussen worden verkocht die veel goedkoper zijn en die met gemak een miljoen kilometer of meer kunnen rijden, voordeel op de tram of lightrail voertuigen is dat de bus wel kan uitwijken, bovendien zijn deze bussen door het ontbreken van accu's veel lichter en daarmee veel zuiniger. Verder is het niet nodig om rails aan te leggen en die om de paar jaar te renoveren daar de boel verzakt (in Den Haag wordt je daar ook als fietser tureluurs van), ook beschermt dit de fundering van huizen, funderingen die van trams en lightrail nogal te lijden hebben. Het zal je duidelijk zijn dat je met deze zaken een enorme berg energie kan besparen, zoals dat ook het geval is bij auto's op waterstof..... Nogmaals: hoe is het mogelijk dat men geen andere keus heeft gemaakt en zich zo in de luren heeft laten leggen door bijzonder foute lobbyisten??? Niet getreurd, immers er bestaat een mooi cliché: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald!!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten