beste bezoeker, het is weer eens zover: 'het asociale gedrag van de fietsers' in Amsterdam heeft weer eens de reguliere media gehaald. Dit maal is de reden een proces dat wordt gevoerd tegen gemeente Amsterdam over het niet handhaven van de verkeersregels voor fietsers*.
Het begon al goed vanmorgen op BNR waar petrolhead van Werven (deze bolronde rollade is trots op die 'titel....') en zijn sidekick Koos Tervooren hun zware ongenoegen uitten over het fietsgedrag in Amsterdam (maar dan wel zelf de burgers in dorpen en steden vergassen met de uitlaatgassen van hun plofblik.....).
Rond 14.15 u. stemde ik af op Radio1, waar een verslaggever een paar deskundigen het vuur aan de schenen probeerde te leggen (ook al met fiks ongenoegen over het fietsgedrag....). Zo sprak deze verslaggever over denderende fietsen die op hem afkwamen, alsof het om een op hol geslagen kudde vrachtwagens ging........
Gelukkig stelden de deskundigen dat juist door de schijnbare chaos, fietsers juist veel veiliger rijden, dit doordat ze continu moeten opletten. Voorts stelden ze terecht dat de steden veel te weinig doen voor de fietsers en de infrastructuur alleen hebben ingericht voort autoverkeer, waar de fietsers en voetgangers het (vergeten) sluitstuk zijn........
Bovendien als je regelmatig door de stad fiets en het maakt niet uit in welke stad, zie je hoe gevaarlijk automobilisten omgaan met fietsers en voetgangers, bijvoorbeeld door het uitermate dom met een telefoon aan de suffe kop bellen, zelfs als ze een bocht (proberen te) nemen....... Voor Den Haag is het al zo zot, dat bij elk kruispunt waar je moet wachten, je minstens één auto met een noodgang door rood ziet rijden en het is nog steeds een enorm verschil of je door een auto of een fiets wordt aangereden.......
Heb even wat cijfers gezocht 'en schrik niet': Van 2000 tot 2011 was in Amsterdam het totale aantal verkeersdoden 274, van hen was 28% fietser, dat zijn er zo'n 77 over 10 jaar tijd, dus 7,7 per jaar. Van deze dodelijke slachtoffers was 68% een 'eenzijdig ongeval', bijvoorbeeld door vallen en niet door botsingen met andere verkeersdeelnemers.... Dat betekent dat nog geen 4 fietsers per jaar omkwamen door ongelukken en dan is het nog maar de vraag, of deze fietsers schuldig waren aan hun eigen dood en niet bijvoorbeeld automobilisten......
Hou toch eens op net het gezeik over fietsers, zij vervuilen de lucht niet in de steden en dorpen. Zorg eindelijk eens voor een goede infrastructuur t.b.v. fietsers. Neem de te smalle fietspaden in veel steden, naast deze paden liggen 'mooie asfaltwegen' voor auto's, wegen waar geen hobbel op te vinden is, terwijl je op een groot aantal fietspaden continu op de weg moet letten, daar je anders volkomen door elkaar wordt geschud, of zelfs de kans loopt te vallen door oneffenheden, 'leuk ook' als je zware rugklachten hebt (lopen gaat voor deze chronische patiënten een stuk moeilijker dan fietsen, mits er geen hobbels in het fietspad zitten)..... Bovendien beschadigen fietsers het fietspad niet, in tegenstelling tot auto's en vrachtwagens, die hun wegen dusdanig beschadigen dat er veel onderhoud nodig is.......
* Vreemd genoeg zie je in de steden vaker fietsers en brommers (scooters) die staande worden gehouden door de politie, dan automobilisten, ook al vormen de laatsten het grootste gevaar voor de zwakkere verkeersdeelnemers (dus fietsers, voetgangers en scooters)
15 november, Amsterdam: bijeenkomst over 10 jaar Kick Out Zwarte Piet (KOZP)
-
Doorbraak.eu
Op 15 november organiseert The Black Archives in de eigen tijdelijke ruimte
in Amsterdam een bijeenkomst over tien jaar strijd tegen Zwarte ...
1 dag geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten