Geen evolutie en ecolutie zonder revolutie!

Albert Einstein:

Twee dingen zijn oneindig: het universum en de menselijke domheid. Maar van het universum ben ik niet zeker.

vrijdag 11 mei 2012

VVD wil ProRail nationaliseren

Ja beste lezer, beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald. Dat is in het geval van de VVD wel heel ingewikkeld, na alle smerige streken, die uit naam van deze 'liberale' partij zijn geleverd. Maar goed, de VVD wil ProRail nationaliseren, vanwege alle problemen op het spoor. Waarom de NS en de andere onderknuppels niet, is mij een raadsel, daar is het resultaat van de 'privatisering' ook al niet echt om over naar huis te schrijven en wij betalen met z'n allen voor deze manier van vervoer. Het enige 'voordeel' dat door de privatisering is behaald, zijn de gigantische inkomens, die intussen een hele rij 'topmannen' bij elkaar hebben gegraaid.

Na de nationalisatie van de NS en andere collega's, zou eindelijk eens gekeken moeten worden naar het peperdure spelletje stuivertje wisselen van de interlokale en lokale busmaatschappijen. Een groot aantal interlokale en lokale lijnen bestaan intussen niet meer. Om gunstige contracten binnen te halen, worden er niet alleen lijnen geschrapt, maar gaat de kwaliteit van de bussen zwaar achteruit, wordt er bespaard op onderhoud en het personeel wordt steeds verder uitgeknepen. Dit alles buiten de gigantische vervuiling en geldverspilling van het overspuiten van bussen (dat geldt trouwens ook voor de lelijke schreeuw reclames, die je nog steeds op dit vervoermiddel tegenkomt).

Dan nog mijn stokpaardje, de trolleybus. Waarom steeds meer spoor in stedelijk gebied? In Groningen wil men nu ook een tram, daar had men n.b. een trolleybus in het verleden. Met name in het westen, worden de sporen bijna elke 4 jaar opnieuw gelegd, vanwege verzakkingen. Daarnaast zijn deze zware vervoermiddelen (die met RandstadRail nog eens 15.000 kilo zwaarder zijn, dan normale trams) verantwoordelijk voor de ondermijning van funderingen. Nog een voordeel van de trolleybus: de motoren gaan gigantisch lang mee (de meeste slijtage zit in de banden), de bussen zijn veel lichter dan trams en kunnen ook nog eens uitwijken bij gevaar. Dit zal wel altijd een idee-fixe blijven, de lobby van met treinen spelende volwassenen is veel te groot en welk grote dorp wil geen spoorwegknooppunt in de bebouwde kom? Dat staat toch zo voornaam, heerlijk.......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten