Geen evolutie en ecolutie zonder revolutie!

Albert Einstein:

Twee dingen zijn oneindig: het universum en de menselijke domheid. Maar van het universum ben ik niet zeker.

woensdag 8 mei 2013

Agent vervolgt voor mishandeling en doodslag

Er gebeurt zo gigantisch veel de laatste jaren, dat ik als blogger, lang niet alle onderwerpen kan becommentariëren, waarvan ik aantekeningen maak. Gisteravond keek ik mijn aantekeningen van de laatste paar weken door en kwam toen het bericht tegen, dat vorige week in de media verscheen, over een paar agenten, die van vervolging wegens het doden van een man, werden vrijgesproken. Het slachtoffer was een verwarde man, die met een bijl zou hebben gezwaaid. Volgens de uitkomsten van een onderzoek, hadden de agenten daarop geen andere keus, dan de man dood te schieten. Alsof je nog zin en kracht hebt, om met een bijl te zwaaien, als je bijvoorbeeld in je been of arm wordt geschoten........  

Vanmorgen werd bekend, dat de agent, die vorig jaar november op het Haagse station Holland Spoor een 17 jarige jongen doodschoot wordt vervolgd door het OM. De agent schoot de jongen dood, terwijl deze niet eens gewapend was (zelfs niet met een aardappelschilmesje*),. De agent wordt verweten een 'verkeerde schiethouding' te hebben aangenomen, waardoor hij de jongen niet in het been, maar in de nek werd geraakt.... Voorts is de agent zware mishandeling en doodslag ten laste gelegd.

'Een verkeerde schiethouding......' 'Nu meen ik mij te herinneren', dat er een paar jaar geleden een rapport verscheen, waarin werd gesteld dat het slecht gesteld was met de 'schietkunsten' van de Nederlandse agent en dat daarop actie zou worden ondernomen, door alvast veel meer te oefenen, dan 1 keer per jaar. 'Een verkeerde schiethouding', was deze agent aan het 'abseilen', zodat hij per ongeluk ondersteboven hing, toen hij schoot, op een jongen die verdacht was omdat hij wegrende, een vrij normale reactie op een gevaarlijke situatie, dat zit ons mensen in de genen.

Tot slot: ik was verrast, dat de Haagse agent wordt vervolgd, ik kan mij niet herinneren, wanneer dit voor het laatst gebeurde, bij een 'schietincident', waarbij de politie betrokken was..........

*Weet u nog? In 1981 werd een verwarde vrouw met een aardappelschilmesje doodgeschoten door een agent, ook toen werd gesteld dat er geen andere keus was, noodweer: dus doodschieten maar......

Draai hier nog maar eens het nummer 'Krauts' (cops can't shoot straight) van The Incredible Fred Banana Combo bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten