Geen evolutie en ecolutie zonder revolutie!

Albert Einstein:

Twee dingen zijn oneindig: het universum en de menselijke domheid. Maar van het universum ben ik niet zeker.

woensdag 13 februari 2013

Openbaarvervoer tarieven: de passagiers de auto in jagen

Het was mij ontgaan, maar per 1 januari van dit jaar, mogen de vervoersregio in Nederland, zelf het tarief bepalen voor het openbaarvervoer. Voor veel werknemers is het al goedkoper om een auto te rijden i.p.v. met het OV te reizen. Om dat nog verder te stimuleren, heeft hare kwaadaardigheid Schultz van Haegen, van de auto-idioten partij VVD, besloten dat de 'vervoersregio' zelf de tarieven voor het OV mogen bepalen. Heb even gezocht en vond voor de 'vervoers-stadsregio Arnhem-Nijmegen' een prijsverhoging voor busvervoer van 3,83% en een treinreis op het traject Arnhem-Doetinchem-Winterswijk gaat gemiddeld met 2,69% omhoog. Het meest vreemde, dat ik vond op de site van stadsregio Arnhem-Nijmegen, is de vaststelling dat de tarieven inderdaad door de regio zelf mogen worden vastgesteld, maar dat men gebruik maakt en gaat maken van een extra-bestuurslaag: LTK, het 'Landelijk Tarieven Kader'. In het LTK spreken de Nederlandse vervoersregio de prijsverhogingen af voor het hele land, met andere woorden: de tarieven die ik zojuist weergaf over stadsregio Arnhem-Nijmgen, gelden voor het hele land, behalve dan voor de trein, de lijn die ik noemde is van Ariva, voor het landelijk spoor van de NS, bepaalt deze zelf de tarieven (naar je mag hopen, in samenspraak met de minister of staatssecretaris) en die tarieven zijn per 1 januari 'maar' met 2,34% gestegen. Maar dan moet je natuurlijk geen gebruik maken van 'hogesnelheidstreinen' zoals de onvolprezen Fyra trein, dan betaal je helemaal de hoofdprijs..........
Weet u hoeveel het management, de directies en de andere bestuurders verdienen in het OV?
Laat ik maar voorzichtig zijn en stellen, dat dit 'iets' hoger is dan een salaris van 4 keer modaal........

Geen opmerkingen:

Een reactie posten