Geen evolutie en ecolutie zonder revolutie!

Albert Einstein:

Twee dingen zijn oneindig: het universum en de menselijke domheid. Maar van het universum ben ik niet zeker.

dinsdag 3 februari 2015

Shocktherapie weer hip..........

Gistermiddag op Radio1 psychiater Jeroen van Waarde over shocktherapie, daarvoor hielp hij mee aan de documentaire  '0,8 Ampère geluk'. Van Waarde is voorstander van shocktherapie bij ernstig depressieve patiënten Hij noemde 'One Flew Over the Cuckoo's Nest', als voorbeeld van de weerstand, die er eind 60er, begin 70er jaren ontstond tegen shocktherapie. Van Weerde zou die film toch nog eens moeten nazien, dan zou hij begrijpen, dat er toentertijd werd geshockt zonder verdoving en spierverslapper en dat deze therapie maar al te vaak als straf werd ingezet, tegen opstandige psychiatrische patiënten, ook hier in Nederland. Bovendien bleek dat patiënten die veelvuldig waren geshockt, na een paar jaar, van mild tot vrij ernstig hersenletsel hadden opgelopen..... Me dunkt geen kattenpis!!! In de 70er jaren heb ik anderhalf jaar als leerling verpleegkundige in de psychiatrie gewerkt en heb eenmaal meegewerkt aan zo'n therapie en ik kan u gerust vertellen, dat ik daar nog dagelijks veel spijt van heb, deze therapie was toentertijd ronduit een zware marteling............

Geen opmerkingen:

Een reactie posten