Vanmorgen bij BNR na het nieuws van 08.00 u., aandacht voor de actiegroep: 'Actieteam Ontslakken Gebiedsontwikkeling'. Dit 'actieteam' bestaat uit wethouders, 'hoogleraren' en projectontwikkelaars. Doel het bestrijden van de enorme 'regelberg' zo als de regeldruk nu genoemd wordt en wel het veel te grote aantal regels waar de bouwmaffia mee te maken krijgt, dat is vervelend en het stopt de lust tot investeren in een bepaald gebied, althans, dat is één van de uitkomsten van het rapport, die daar wel niet zo genoemd wordt, maarrrrrrrr...... De bouwmaffia heeft ook alle recht te klagen, zij levert namelijk waanzinnig goede kwaliteit, appartementen, waar de balkons aflazeren, verzakkende winkelcentra en appartementen, delen van gevels van kantoorgebouwen, die bij het 'eerste zuchtje wind' van de gevel sodemieteren, enz. enz..... Nee, echt tijd om 'de heren en dames' van de verenigde bouwboevenbende alle ruimte te geven, hup lekker experimenteren, niet mooi? Over 10 jaar slopen we 't gewoon! Bouwvakkers uit Oost-Europa, die voor een schijntje het werk van de bouwvakkers met vastdienstverband overnemen......
Alsof er nog niet genoeg leegstaat, het 'team' wil snel leegstaande kantoorruimte slopen, teneinde nieuwbouw te realiseren, want er staat veel te veel leeg, in februari stond er 8 miljoen vierkante meter kantoorruimte leeg in ons o zo 'volle land'. Niet dat de heren dit noemden, maar zoveel is wel duidelijk, wel noemde men een andere bestemming*. Slopen is niet alleen kapitaalvernietiging, maar het geeft bovendien een waanzinnig grote lucht en milieuvervuiling, logisch dat de burgers mogen verwachten, dat er niet zo maar gesloopt en gebouwd kan worden, als dit de 'heren' van de gemeente en de bouwmaffia zo schikt. Al moet ik zeggen, dat het nu in Den Haag helemaal uit de hand loopt, in het centrum de ene na de andere sloop en nieuwbouw. Als klap op de vuurpijl, gaat PvdA sloop&bouw wethouder Norder, die z'n benen onder 2 bureaus tegelijk heeft liggen, het oude muziekcentrum slopen, gebouwen waar toeristen uit de hele wereld naar komen kijken, nog geen 30 jaar oud, gaan tegen de vlakte voor een nieuwe 'originele' gigatoren, alsof hij de lengte van z'n pik moet compenseren... Het zal de fietsers van Den Haag weer ten goed komen, je hebt nu al wegen, waar je bij een beetje wind, eigenlijk al zijwielen moet hebben, daar je door de hoogbouw valwinden creëert, die zelfs voetgangers bijna van de benen blaast en om het maar voorzichtig te zeggen, het waait nog wel eens in Den Haag..
De 'heren' van het 'actieteam' stellen in hun rapport, dat huizen door al de regels wel tot € 40.000,-- duurder zijn..... ha! ha! ha! Daar maakt de bouwmaffia zich druk om: uw geld! Terwijl ze met het opschroeven van de prijzen zich helemaal scheel verdiend hebben, om over de bouwfraude waar vele honderden miljarden mee zijn gemoeid, nog maar te zwijgen. Of Norder in Den Haag, die grond naast een industrieterrein verkoopt voor de ongelofelijke vanafprijs van € 48.000,-- voor 120 vierkante meter, dus
vanaf € 400,-- per vierkante meter, met een minimum van 120 vierkante meter.... En dan maken de wethouders zich druk om 40.000,-- extra kosten door alle regels? CDA roverhoofdman Brinkman van Bouwend Nederland, zei toentertijd over afvallende balkons "dat krijg je als je voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten". Nee Brinkman we zitten eerste rang met ons belastinggeld, maar van kwaliteit kan je niet echt spreken!
Door alle regels vertragen projecten niet alleen, maar wordt er ook daadwerkelijk minder gebouwd, alsof de banken staan te leuren met geld, of de heren aub zo snel mogelijk het ene megalomane designcentrum na het andere uit de grond stampen, er staat namelijk niets leeg in ons land..... ha! ha! ha!
Wat de heren er niet bijvertelden, is dat men natuurlijk alvast aardig wat overheidssubsidie virtueel heeft meegerekend in een aantal geplande projecten.
*Voorbeeld: een kantoorgebouw, dat bij een andere bestemming, een school had moeten worden, dit ging niet door, er waren daar te weinig parkeerplaatsen en de school lag te dicht bij de weg. Dat vonden de heren belachelijk, maar zelfs voor de parkeerplaats zou je nog iets kunnen zeggen, als het gaat om het moeilijk aan te trekken onderwijzend personeel, dat soms van ver moet komen (dat zou simpel met het openbaarvervoer moeten kunnen, maarrrr....). Maar als het gaat om de plaats langs een weg, is dat niet meer dan logisch: immers die gebouwen hebben vaak een heel slecht binnenmilieu door luchtverontreiniging van het verkeer op doorgaande wegen, dat je daar rekening mee houdt bij nieuw te vestigen scholen, lijkt me dan ook meer dan gewenst. Stellen dat de oude situatie van de school nog slechter is, zoals de 'heren' van het 'actieteam' te berde brachten, slaat dan ook nergens op, zo van: 'nu is het slecht, maar straks is het een stukje beter' Ha! ha! ha! ha! ha! ha!