Geen evolutie en ecolutie zonder revolutie!

Albert Einstein:

Twee dingen zijn oneindig: het universum en de menselijke domheid. Maar van het universum ben ik niet zeker.

dinsdag 8 oktober 2013

Jan Brokken: Nederland leed honger

Gisteren bij de EO (Radio1 na 14.30 u.) aandacht voor het nieuwste boek van Jan Brokken, 'De Vergelding'. De schrijver stelde even, dat er dik honger is geleden in Nederland, ook op het platteland. Het beeld dat het gedrag van de bevolking oproept, tijdens de bezetting van 40-45, is al te veel verguisd de laatste 40 jaar, daar moet eindelijk maar eens verandering in komen, althans dat zou je kunnen concluderen als je figuren als Brokken hoort lullen. Het wachten is op geschiedenisboeken, die reppen over de grote barbaarse ellende die Joden moesten meemaken, maar dat de gewone Nederlander het allesbehalve makkelijk had tijdens de bezetting. Hetzelfde verhaal, dat Nederlandse ex-buren van Joodse mensen hen vertelden, nadat de overlevenden terugkwamen uit de dodenkampen en deze overlevenden er achter kwamen, dat ze hun huis en bezittingen kwijt waren.......
Geschiedvervalsing noemen we zoiets!
Nederlanders waren en zijn voor het overgrote deel laffe, op winst beluste burgers, die desnoods voor een euro hun moeder verkopen en met verraad al helemaal geen probleem hadden en hebben!

2 opmerkingen:

  1. Leest u eerst mijn boek eens, voor u appels met peren gaat vergelijken. En verdiept u zich eerst eens in dingen. Over het barbaarse ellende die de Joden moesten doormaken schreef ik honderden pagina's in 'Baltische zielen'. Over de barbaarsheid van de nazi's in mijn dorp Rhoon schreef ik in De vergelding. Lees beide boeken. Als u me dan nog voor geschiedvervalser uitmaakt, behoort u tot een gevaarlijk slag azijnpissers: die van leugenaars.
    Jan Brokken

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geachte heer Brokken, ik vergelijk geen appels met peren, ik had het in mijn bericht over uw uitlatingen in het betreffende radioprogramma. Uw schrijfsels interesseren mij niet. In mijn bericht wijs ik op een trend, die je de laatste jaren steeds meer terughoort in de media en waarin het Nederlands oorlogsverleden wordt opgepoetst. Leest u mijn bericht nog eens rustig na.
    met vriendelijke groet,

    BeantwoordenVerwijderen