Vandaag was de hoeveelheid fijnstof in de Nederlandse lucht 70 microgram per kubieke meter. Van de EU mag een overschrijding van 50 microgram per kubieke meter, niet meer dan 35 keer per jaar optreden. Nederland waarschuwt de bevolking pas, vanaf 200 microgram per kubieke meter. In België waarschuwt men vanaf 70 microgram en neemt dan maatregelen als de verlaging van de maximumsnelheid, naar 90 km/u. op de grote wegen........
In Nederland vindt men dat niet nodig, het is prima als artsen long- en hartpatiënten waarschuwen, maar de hele bevolking waarschuwen en bijvoorbeeld ouders te adviseren hun kinderen binnen te houden is niet nodig. Kees van Luijk, hoofd centrum milieukwaliteit bij het RIVM stelde in de Volkskrant, dat het terecht is dat het Longfonds (voormalig Astmafonds) de mensen waarschuwt die gevoelig zijn voor smog. 'Maar doe je er goed aan om meteen de hele bevolking te waarschuwen? Je moet gedoseerd omgaan met het waarschuwen aan het volk. De meeste mensen zullen er niets van merken en zich afvragen waarom dat allemaal nodig was. We kennen allemaal de verhalen over de KNMI-weeralarmen.' ........ Werkelijk ongelofelijk! Bij weeralarm kan je zien wat er gebeurd buiten, bij smog zie je dat alles wat waziger is, maar wat die troep in je longen doet, merk of zie je niet, als je gezond bent, maar dat het uiterst ongezond is, is een ding dat zeker is. Van Luijk kan zo ook pleiten voor het volplempen van Nederland met kerncentrales, die straling merk je ook pas, als je op een later tijdstip doodziek wordt....... Van Luijk stelt dat men in België de snelheid op de grote wegen weliswaar terugbrengt naar 90 km/u., maar dat wij het hele jaar door de snelheid op wegen rond de steden 'laag' houden, alsof men dat in België niet ook doet, jezus wat een klootzak! Voorlopig mag je ook tijdens smog met 130 km/u. doorrazen op de Nederlandse snelwegen.....
Van der Molen, onderzoeker luchtkwaliteit aan de universiteit van Wageningen, stelt in hetzelfde Volkskrant artikel, dat de vraag niet zo zeer moet zijn, of er een smogalarm moet komen in Nederland, maar meer wat het betekent, als er een smogalalarm wordt ingevoerd en wat dit betekent voor de economie. Wat is de kosten baten analyse, dus wat kost het om het verkeer en de industrie stil te leggen....... Bij deze van der Molen ontbreekt dus ook al elke nuance, immers in België wordt niet de industrie en het autoverkeer stilgelegd, maar op een lager niveau gesteld.... Wat betreft de baten stelt hij, dat dit te meten is, doordat bij een vermindering van de uitstoot er minder ziektekosten, ziektewet kosten en medicijnkosten worden gegenereerd......
Van Luijk betwijfelt of een smogalarm en kortetermijnmaatregelen nut hebben, de manier waarop hij dat stelt, doet eerder denken aan 'een zeker weten van niet', terwijl wetenschappelijk allang is aangetoond, dat dit wel degelijk zin heeft, of denkt deze wandelende flapdrol dat men knettergek is in Frankrijk, België en Groot-Brittannië en daar niet nadenkt over de kosten die verbonden zijn, aan de maatregelen die worden genomen?! Zijne VVD kwaadaardigheid Remco Dijkstra, vindt dat D66'er van Velthoven aan bangmakerij doet, zij wil dat er een smogalarm wordt ingevoerd in Nederland, vergelijkbaar met dat in België. Dijkstra durfde in de Volkskrant te stellen, dat we in Nederland alleen last hebben van smog tijdens oud en nieuw......... Vandaar dat ik deze lamstraal een onmiddeliojke zware longkwaal toewens, zodat hij aan den lijve kan voelen, wat het betekent om te moeten leven met zo'n ziekte tijdens smog perioden.......... Het zou bovendien goed zijn, als bewindslieden, die gaan over verkeer, milieu en gezondheid, of figuren als Dijkstra, die de boel proberen te bagatelliseren, tijdens hun bestuursfunctie, verplicht in de nabijheid van snelwegen moeten wonen en dan wel zo dicht, dat ze daar tijdens smog, de gevolgen direct aan den lijve ondervinden, dit tuig woont meestal aan de rand van-, of in een bos........
Trouwens als je de website van het KNMI (valt onder infrastructuur en milieu..... ha! ha! ha! ha!) bezoekt, kan je nergens een waarschuwing vinden. Met veel bombari werd ongeveer een maand geleden het 'OMI' project gepresenteerd, waar je op de website van het KNMI, kaarten kan zien, waarop je kan vinden, hoe het er bijvoorbeeld met de fijnstof vervuiling voor staat, helaas zijn die kaarten bijzonder onduidelijk en kan je niet zien hoe die fijnstofvervuiling en die van CO2 in Nederland is. Verder zie je op die website geen waarschuwingen voor longpatiënten, een godvergeten schande, al geeft dit voor de zoveelste keer aan, dat uw overheid dikke schijt aan uw gezondheid, of die van uw naasten heeft...........
Tot slot: er werd gesproken over fijnstof PM 10, over het nog veel gevaarlijker ultrafijnstof, dat tijdens smog nog meer schade aanricht, wordt met geen woord gerept..........
Teken ook de protestbrief tegen de arrestatie en opsluiting van zes
pro-Palestina medewerkers en studenten van de Radboud Universiteit!
-
Doorbraak.eu
Afgelopen maandag werden zes medewerkers en studenten van de Radboud
Universiteit in Nijmegen opgepakt en opgesloten. Ze worden er onterecht...
4 dagen geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten