Geen evolutie en ecolutie zonder revolutie!

Albert Einstein:

Twee dingen zijn oneindig: het universum en de menselijke domheid. Maar van het universum ben ik niet zeker.

vrijdag 5 oktober 2012

Bovag: fiets kapot, laat u niet belazeren! (zelfs niet door Bovag)

Uw Azijnpisser had vorige week een lekke achterband. Fiets weggebracht (Top Bikes), deze was een dag later klaar, de rekening voor een nieuwe binnenband: € 26,15!!! Aangezien ik dit 'aan de hoge kant' vond, nam ik per mail contact op met de Bovag, de organisatie die tegenwoordig, ook aangesloten fietsenmakers heeft. Mijn vraag aan de Bovag, of zij vastgestelde tarieven hebben (voor zaken die voor iedere fietsenmaker hetzelfde werk opleveren), Bovag maakt immers reclame, dat een bij hun aangesloten bedrijf betrouwbaar is.

Hier de mailwisseling, de naam van de medewerker heb ik weggelaten:


Geachte heer/mevrouw,

bestaat er een lijst met gangbare tarieven voor fiets reparaties?
Vorige week betaalde ik meer dan € 18,-- aan arbeidsloon voor het vervangen van een binnenband (achterwiel), nu heb ik al jaren geen lekke band gehad, maar dit bedrag lijkt mij, op z'n zachtst gezegd, aan de hoge kant.

Alvast mijn dank voor uw antwoord, 
met vriendelijke groet,


BOVAG bemiddeling bemiddelingsbureau@bovag.nl
2-okt. (3 dagen geleden)
aan mij
Geachte heer Wachtmeester,

Er is geen lijst met gangbare arbeidsuurtarieven. BOVAG adviseert bewust niet in tarieven, zodat er een eerlijke concurrentie is tussen de verschillende bedrijven binnen onze branche. Dit is gunstig voor de consument en de NMA (Nederlandse Mededingings Autoriteit) ziet hierop toe.

Met vriendelijke groet,


....................
medewerker bemiddeling
BOVAG
POSTBUS 1100
3980 DC BUNNIK
T: 030-659 52 11
F: 030-656 78 35

Geachte heer .......,

dank voor uw antwoord. Dom van mij, ik had moeten weten, dat BOVAG weliswaar een keurmerk is, waar klanten op kunnen varen, als het gaat om betrouwbaarheid, wat natuurlijk niet betekend, dat diezelfde klant ook maar enig inzicht moet krijgen in de tarieven, die aangesloten bedrijven hanteren. Inzicht en transparantie zijn begrippen, die niet meer van deze tijd zijn. Natuurlijk is het volkomen normaal, dat je bij de ene fietsenmaker 100% meer betaald, dan bij de ander, moet je je maar niet laten belazeren. 
Nogmaals heel dom van mij, mijn excuus daarvoor,
met vriendelijke groet,

W. Wachtmeester,
Den Haag. 

Op dit laatste bericht van mij, heb ik tot op heden geen antwoord ontvangen.

Mijn advies aan de lezer van dit bericht, vraag eerst een prijsopgaaf en als u tijd heeft, vraag bij twijfel (en als u daar de tijd voor heeft) een andere fietsenmaker per telefoon, wat deze rekent voor hetzelfde werk.

2 opmerkingen:

  1. 4 Jaar later staat op de site van een fietshersteller uit Nieuwegein gewoon, dat de tarieven naar de richtlijnen van de Bovag zijn vastgesteld....
    En idd, kijk op de Bovag-site en je vindt géén tarieven...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geachte Anoniem,

    dank voor uw reactie en mijn oprechte excuus, dat ik deze over het hoofd zag. Het verbaast me niets, dat de oplichters van Bovag niets hebben veranderd in 4 jaar tijd.....

    Met vriendelijke groet,

    Willem.

    BeantwoordenVerwijderen