De commissaris van de koningin in Groningen, de zogenaamde socialist van de Berg, was donderdag te gast bij Standpunt NL (radio1 van 13.30-14.00u.). In het kader van de komende verkiezingen sprak hij onder andere over 'de Blauwe Stad', het totaal mislukte megalomane woon-water project in Groningen. Volgens deze fantast was het een project waar iedereen achterstond. Niet alleen is van de Berg een fantast, maar ook een leugenaar, er waren meer dan voldoende deskundigen, die het project al als plan naar de prullenbak verwezen. Daarnaast hadden veel burgers uit de provincie grote moeite met het project, om over het aantal tegenstanders nog maar te zwijgen. Natuurlijk krijgen we de riedel te horen, die gebruikelijk is bij extreem dure, mislukte projecten: '
We moeten lessen trekken uit dit project'. Helaas gebeurd dat nooit daadwerkelijk als er weer een grote bak belastinggeld in een diepe put gedonderd is.
Het is steeds weer triest te moeten constateren dat er oordelen worden geveld, zonder dat men over de meest elementaire kennis van de ontstaansgeschiedenis van Blauwe Stad beschikt.
BeantwoordenVerwijderenIn het project Blauwe Stad moeten namelijk twee zaken duidelijk worden onderscheiden.
De Provincie Groningen, als aanjager van het project 'Blauwe Stad', heeft er destijds voor gekozen het project te koppelen aan 'wonen aan het water', het nieuwe woongebied 'Blauwestad'.
Gelet op de economische situatie van Nederland was deze financieringsgedachte op dat moment wel degelijk zeer realistisch. Elk grootschalig infrastructureel project kent echter voorstanders en tegenstanders. Als iets lukt, kent een succes vele vaders. Als het tegenzit hoor je helaas de tegenstanders altijd roepen "ik heb het altijd al gezegd, dat gaat niet goed komen". Wat 'Blauwe Stad' betreft kunnen we spreken van een zeer geslaagd project in de zin van regionale economische stimulering. Ter stimulering van onze nationale economie stoppen wij miljarden in infrastructurele projecten zoals verdubbeling van snelwegen, nieuwe bruggen en nieuwe viaducten. Ik heb echter nog niemand gehoord die het dan heeft over een strop of een mislukking omdat het economische resultaat niet is te kwantificeren.
Wat betreft het 'woongebied Blauwestad' ligt nu nog 1,4 miljoen m2 braak. Destijds is de grond aangekocht voor 3,5 euro per m2 en voor circa 5 miljoen slechts gedeeltelijk bouwrijp gemaakt.
Dit betekent dat deze (tijdelijke) schadepost slechts circa 10 miljoen euro bedraagt. De kosten voor het toekomstig verder bouwrijp maken zijn begroot op circa 28 miljoen.
Indien deze aanvullende kosten nu worden gemaakt, bedraagt de contante waarde van de nog uit te geven bouwkavels 210 miljoen euro. Er zijn uiteraard ook rentekosten. Maar het zal iedereen duidelijk zijn, gelet op de terugverdientijd van 40 jaar en de waardestijging van de grond (door inflatie) gedurende de terugverdientijd, de gehele toeristische infrastructuur 'Blauwe Stad' ruimschoots kan worden betaald uit de opbrengst van de bouwkavels. Als we echter de provinciale lening van 118 miljoen in het project 'Blauwe Stad' als een investering beschouwen, die uit de opbrengst van minimaal 210 miljoen euro uit toekomstige verkoop van bouwkavels in 'Blauwestad' over een periode 40 jaar wordt terugbetaald, dan is de ophef over een kennelijke strop zeer misplaatst.
Gelet op de economische betekenis van de toeristische infrastructuur 'Blauwe Stad' ben ik van mening dat investeringen, die voor een economische impuls van een regio moeten zorgen, uit de algemene middelen van het Rijk moeten komen met medefinanciering van de EU. Dan vloeit ten minste nog een "klein beetje" van de aardgasbaten terug naar het 'wingewest'. Het is nu voor Blauwe Stad niet alleen jammer, maar vooral onnodig schadelijk, dat bepaalde journalisten en andere azijnpissers misleidende verhalen over Blauwe Stad in de media laten verschijnen. Deze personen laden met hun niet-zindelijk denken de indruk op zich andere belangen na te streven ten koste van de prachtige toeristische infrastructuur Blauwe Stad en het woongebied Blauwestad. Uit persoonlijke ervaring kan ik u verzekeren dat het in Blauwestad stressloos wonen is en je permanent het gevoel hebt op je vakantieadres te mogen wonen. En als ik op dit moment om mij heen kijk zie ik dat er weer driftig wordt gebouwd in Blauwestad. In het weekeinde is het een af- en aanrijden van auto's van belangstellenden in de woongebieden. Uit gesprekken met deze belangstellenden verneem ik dat velen, mits hun huidige woning kan worden verkocht, de wens hebben een optie willen nemen op een bouwkavel.
Ik ben mij er echter van bewust dat je uitingen van niet-zindelijk denken slecht kunt bestrijden. Kritiek hebben is goed, maar dan wel op basis van goed bronnenonderzoek. Dat wil ik u graag ter overdenking meegeven.
Beste heer/mevrouw Teerling,
BeantwoordenVerwijderenniet alleen azijnpissers en ander onzindelijk tuig hebben kritiek op de Blauwestad. Mijn bericht handelde over de commissaris van de koningin in Groningen, die het als een mislukking ziet, evenals het merendeel van het provinciebestuur. Goochelen met cijfers is leuk, maar uw cijfers gaan voor een groot deel uit van aannames in de toekomst. Het niveau van de huidige huizenprijs in Nederland ligt op een niet handhaafbare hoogte, uiteindelijk zal de hypotheekrenteaftrek afgeschaft worden, denken dat dit niet zal gebeuren is leuk voor de spreekwoordelijke struisvogels. Net als de huizenprijs is de grondprijs op een 'fantastisch hoog' niveau. Daar is ook in de Blauwestad flink mee 'gegoocheld'.
U bent waarschijnlijk een bewoner van de Blauwestad en ik begrijp uw frustratie, maar nogmaals: er is stevig gewaarschuwd voor het project Blauwestad, al toen het nog een gepresenteerd plan was.
Over de economische meerwaarde van het aanleggen en verbreden van wegen in Nederland kunnen we nog een hele grote boom opzetten. Aan het verzieken van de natuur en ook van de leefomgeving door autoverkeer hangt vooralsnog geen prijskaartje, maar ook daar zullen we in de toekomst de kosten voor gepresenteerd krijgen (voor de volksgezondheid wordt die nu al gepresenteerd: long en luchtwegklachten, in het bijzonder kinderen met astma en 18.000 voortijdige doden per jaar) en dan heb ik het nog niet over de globale opwarming ten gevolge van dat verkeer.
De Blauwestad is een leuk project voor de beter gesitueerde Nederlander.
Als u een bewoner bent van de Blauwestad wens ik u veel woonplezier en veel nieuwe buren. Ook voor de belastingbetaler zou het goed zijn als de Blauwestad alsnog een succes wordt.
Met vriendelijke groet,