Afgelopen woensdag hoorde ik het 'BNR Duurzaam Beleggen debat' in de herhaling. Aanwezig een of andere plork van harddrugsproducent en 'pusher' Heineken, hij ging over het 'duurzame karakter' van Heineken. Veel suf gelul, zo zijn de energiekosten teruggedrongen in de Nederlandse vestigingen. Over het buitenland hoorde je deze harddrugsdealer niet praten, zo heeft Heineken met Nederlandse subsidie (onder de noemer 'ontwikkelingshulp!') suikerrietplantages aangelegd in Kenia, daar Heineken suiker moest importeren voor het te maken bier in Kenia. Dan is de vraag natuurlijk hoe duurzaam suikerriet is en hoe zit het met de grond, waarop dit wordt verbouwd, was dit eerst in handen van kleine boeren, die in dit soort gevallen, gewoon van hun grond worden gesodemieterd, waarna ze voor het bedrijf (dat met behulp van de landelijke overheid, in dat soort landen, landjepik uitvoerde), mogen werken tegen een flutloon. Daarover gesproken, wat betaalt Heineken de werknemers in de landen, waar het bedrijf vestigingen heeft en hoe zijn de arbeidsvoorwaarden? Over die landen gesproken, Heineken, schijnt in een paar landen zelfs eigen treinen te hebben, dieseltreinen wel te verstaan, wat is daar duurzaam aan?
Trouwens wat is er duurzaam aan het maken van alcohol? Dan spreek ik niet eens van het blik en de flessen (inclusief alle transport), die worden gebruikt........
Als een bedrijf stelt duurzaam bezig te zijn, moet je heel erg oppassen, 'duurzaamheid' is hip en levert soms zelfs voordelen op bij de belastingaangifte, maar die aangifte zal Heineken allang niet meer in Nederland doen, vrees ik..........
Toevallig plaatste ik afgelopen dinsdag een bericht over Grolsch, dat maatschappelijk verantwoord wil overkomen......... ha! ha! ha! ha! ha! ha!
“#WijReizenSamen führt Reisende, Arbeiter, Gewerkschafter und Organizer
zusammen”
-
Doorbraak.eu
Die Stiftung Fonds Burgerbewegingen hat ein Interview veröffentlicht mit
Mitgliedern der neuen Kampagne #WijReizenSamen, an der sich auch Do...
1 dag geleden